19 maart 2016

Zeer ambitieus plan PvdA voor gigawindmolenpark en elektrisch rijden *Update*

De PvdA is met een zeer ambitieuze nota gekomen voor een gigawindmolenpark in de Noordzee; de verbrandingsmotor wordt uitgefaseerd: binnen 10 jaar mogen er in Nederland alleen nog maar elektrische auto's worden verkocht; zelfrijdende auto's moeten wettelijk mogelijk gemaakt worden; fossiele brandstoffen als gas en kolen, net als kernenergie moeten uitgefaseerd worden; nieuwe huizen krijgen warmtepomp en zonnepanelen; dit alles stimuleert innovatie, werkgelegenheid en economische groei. Met andere woorden: "Nederland neemt afschied van het fossiele tijdperk" en "Auto's met uitlaten zijn de nieuwe sigaret".

Het rapport is getiteld 'Werk uit transitie. Nederland in 2025. Energievisie PvdA', telt 9 pagina's en is te downloaden van de website van de PvdA. Het is geschreven door Jan Vos (had ik nog nooit van gehoord) die 16 maart blogde: Dag fossiele moleculen, hallo schone elektronen.

Ik had zoiets niet van de PvdA maar eerder van GroenLinks of PvdD verwacht. Dat is onverwachts, maar de inhoud leest eerder als een mooie droom dan een realistische toekomstvisie. Natuurlijk spreekt een gedurft toekomstplan meer tot de verbeelding, maar als een plan technisch niet realiseerbaar is krijg je niemand enthousiast. Nog afgezien van de politieke haalbaarheid.

Ik ben voorstander van zonne-energie, windenergie, elekrisch rijden en alles wat er nog meer in de nota staat, maar de hele nota komt op mij over als haastwerk. Er ontbreekt onderbouwing en concrete details. Er staan geen citaten van deskundigen, geen verwijzingen naar wetenschappelijke rapporten, haalbaarheidsstudies, impactstudies, etc. Het is alsof Jan Vos naar een aantal afleveringen van VPRO Tegenlicht heeft gekeken, dolenthousiast werd, en dezelfde avond nog deze nota schreef.

De nota is weliswaar vlot leesbaar geschreven, maar een meer doordacht rapport was serieuzer genomen. Er zijn nog geen officiële reacties, de ANWB zwijgt op haar website en er is niets te vinden op de website van Greenpeace. Ze weten niet wat ze er mee aan moeten!



De nota is hier en daar een beetje slordig geschreven. In de samenvatting staat: "Nieuwe wetgeving zorgt ervoor dat binnen 10 jaar in Nederland alleen nog elektrische auto’s worden verkocht" (dat is dus uiterlijk 2026) en op pagina 6: "De verbrandingsmotor zal in 2030 geheel uitgefaseerd worden." (dat is 4 jaar later). En wat is 'uitgefaseerd'?

Er wordt niet verwezen naar de huidige maatregelen van de overheid Voorgenomen wijzigingen autobelastingen 2017-2020 met daarin de doelstelling:
"Het kabinet heeft de ambitie dat na 2035 alleen nog auto's verkocht worden die emissievrij kunnen rijden. Na 2050 moeten er alleen maar emissievrije auto's rondrijden."
Jan Vos wil die datum dus met resp. 10 en 20 jaar vervroegen! Hij is erg optimistisch: "Elektrische auto’s zullen snel goedkoper zijn dan auto’s met een verbrandingsmotor." Buitengewoon onrealistisch [maar zie postscript 25 maart]. Er zijn nu ongeveer 30 elektrische auto's leverbaar of aangekondigd (bron) waarvan onder de 20.000 euro: Renault Twizy (8.000 euro; 2-persoons auto); Smart Fortwo Electric Drive (19.900 euro en 2-pers) en de Renault Zoe (4-persoons 17.000 euro). "Volgend jaar komen Opel, Tesla en Nissan met een nieuwe generatie middenklasse elektrische auto’s" schrijft Vos. Dat is nog maar afwachten. Je plan baseren op auto's die er nog niet zijn introduceert een grote onzekerheid. De nieuwe Tesla middenklasse zal plm 35.000 euro gaan kosten en pas begin 2018 in Nederland leverbaar (wordt overigens in Tilburg geassembleerd, iets om trots op te zijn!). De nieuwe Nissan Leaf is nu leverbaar en kost ongeveer evenveel als de nieuwe Tesla. Dat is dus 3x zo veel als een kleine benzine auto. Vos schrijft verder: "Je kunt er mee van Amsterdam naar Groningen rijden zonder een druppel benzine" (dat is plm 180 km). Het punt is niet zo zeer of dat zonder druppel benzine kan, uiteraard kan dat, maar of je onderweg wel/niet aan de snellaadpaal moet en kunt. En dat hangt af van de auto en de beschikbaarheid van snellaadpalen. En het zou wel erg prettig zijn als er in iedere parkeergarage in Nederland voldoende oplaadpunten zijn.

Ik had liever gezien dat er zinnige, doordachte belastingmaatregelen voor de aanschaf van elektrische auto's en voor partikuliere investeerders in zonne- en windenergie werden voorgesteld. Een voorbeeld: het is krankzinnig dat een partikuliere investeerder in windenergie dit bij de belasting moet opgeven als vermogen, waardoor hij/zij belasting moet betalen op zijn zelf opgewekte windenergie. De bijdrage van een partikulier aan duurzame energie in Nederland wordt op die manier gestraft in plaats van beloond. De aanschaf van een vervuilende diesel auto is belastingtechnisch voordeliger dan een investering in schone windenergie! Laat Vos dat snel veranderen!

Ik hoop dat de PvdA snel steun krijgt van GroenLinks, D66, PvdD en er een realistisch plan gemaakt wordt. Een plan dat anticipeert op kritiek.

20 maart:

Het goede nieuws is dat er op Schiermonnikoog al 6 elektrische bussen rijden en Arriva op Ameland, Terschelling en Vlieland ook met elektrische bussen wil rijden.
Verder: als Jan Vos spreekt over het uitfaseren van de verbrandingsmotor, bedoelt hij uitsluitend personenauto's, of ook vrachtverkeer? Taxi's lijken mij ideaal om te elektrificeren: veel korte ritten in de stad en staan veel stil en kunnen gedurende die tijd laden.


21 maart:

Het probleem met het plan is dat er op dit moment en in de komende jaren geen elektrische auto is c.q. zal zijn onder de 20.000 € die onder alle omstandigheden 200 km kan rijden op een volle accu. Omstandigheden: rijd je vaak 120 of 130 km met airco / verwarming, audio, dan haal je die 200 km niet. Een ander probleem is dat de winning van de delfstoffen voor de accu (zeer waarschijnlijk) niet voldoen aan milieu normen zoals die gelden voor de Fairphone (conflict-vrije mineralen, goede arbeidsomstandigheden in de mijnen en fabrieken).

22 maart:

Dit wist ik niet:
"In 2020 willen het kabinet en de marktpartijen in Nederland 200.000 elektrische voertuigen op de weg hebben. Streven van de markt is om in 2050 ieder personenvoertuig een elektrische aandrijflijn te laten hebben." (Formule E-Team). Op dit moment zijn er 91.000 elektrische voertuigen in Nederland. Dit aantal 'moet' dus in 4 jaar meer dan verdubbelen! In het groeitempo van 110.000 in 4 jaar, duurt het 40 jaar voordat er 1,1 miljoen elektrische auto's zijn. Nederland telt nu 8 miljoen auto's. Hier staan nog meer prognoses. Jan Vos refereert helemaal niet naar deze cijfers.

24 maart:

NOS: Kamer: elektrische auto heeft toekomst

Minister Kamp is positief over de plannen van de PvdA en GroenLinks. Van Tongeren (GroenLinks) daagde Henk Kamp uit om de eerste minister te worden die in een volledig elektrische auto gaat rijden! Dat is een goede! Wat? Is er nog geen enkele minister die elektrisch rijdt? Zelfs Kamp niet!? Kamp zou toch in een Tesla moeten rondrijden! HIj moet het goede voorbeeld geven!

25 maart:

Belasting op elektriciteit voor laadpalen wordt gehalveerd Natuur&Milieu 24 maart
De kosten van een elektrische auto zijn in 2025 lager dan die van een auto met een verbrandingsmotor (bron). Dat is over 9 jaar!

28 maart:

Energy subsidies are substantial
"Energy subsidies are dramatically higher than previously thought. Estimates for global energy subsidies in 2011 have been revised to US$4.2 trillion. ...
Eliminating global energy subsidies could reduce deaths related to fossil-fuel emissions by over 50 percent and fossil-fuel related carbon emissions by over 20 percent. (bron: IMF)


Vorige blogs over dit onderwerp:

7 opmerkingen:

Leonoor zei

Ik zou zeggen overheid geef iedereen leaf! investeer eens in het volk en ze zullen je terug leafhebben ;)

gert korthof zei

Leonoor, ondertussen rijdt ik ook in een Leaf, fantastische auto zondermeer. Ik stond op het punt een Renault Zoe te kopen toen ik op het nieuws hoorde dat de Franse justitie een inval deed in het hoofdkwartier van Renault Frankrijk ivm mogelijke fraude met uitlaatgassen. Waar rook is, is vuur. Ja, dan wil je toch niet meer rondrijden in een Renault. Overigens vind ik dat Nissan moet stoppen met het produceren van benzineslurpers en zeker diesels!. Hoe kun je nu een Leaf produceren en tegelijkertijd een Qashqai? Produceer geen verkeerde auto's meer, dan kunnen mensen ze ook niet kopen!

Hans van de Marel zei

Leonoor heeft gelijk, je moet in je volk investeren als je wilt daar veel zuiniger geleefd word. Het zuiniger leven voor het milieu is alleen maar duurder dan het 'normale leven'.

gert korthof zei

Hans, Leonoor, dank voor jullie comments. Ik snap dat jullie graag al die Leafs willen verkopen, maar iedere Nederlander een gratis Leaf is politiek niet haalbaar! VVD en CDA zullen tegen zijn. En alle andere fabrikanten die elektrische auto's leveren. 17 miljoen Nederlanders is een te grote doelgroep. Bedenk een politiek haalbare kleinere doelgroep: politie, ziekenauto, taxi, bus, etc. Of geef alle ministers, kamerleden, burgemeesters, een elektrische dienstauto met chauffeur. Dat zijn misschien haalbare kleinere doelgroepen. Als je al aan de bevolking denkt: begin met de Wadden eilanden, daar ligt het voor de hand om te beginnen met elektirsch te rijden, omdat de Waddeneilanden in feite een groot natuurgebied zijn. Stimuleer of verplicht bewoners op de waddeneilanden elektrisch te rijden.

Hans, Leonoor, aangezien jullie een Nissandealer zijn, kunnen jullie Nissan een tip geven: zorg dat de Leaf een zonnepaneel krijgt over het hele dak, + motorkap, + achterkant in plaats van zo'n kinderachtig mini-paneeltje waarmee de Leaf nu geleverd kan worden. Airco, verwarming, elektrische ramen(!), ventilatie, scherm, audio, etc kosten allemaal elektriciteit: zorg dat dat uit zonnepanelen op de auto komt. Scheelt in het bereik. En zonnepanelen zijn ook in een heel dunne films verkrijgbaar, dus zwaar hoeft het niet te zijn. Willen jullie dat aub doorgeven aan Nissan? Actie moet ook van jullie kant komen hoor!

gert korthof zei

*update* 19 mei. Hans van de Marel zei "Het zuiniger leven voor het milieu is alleen maar duurder dan het 'normale leven'".
Ja, elektrische auto's zijn duurder dan vergelijkbare benzine auto's, in aanschaf. Maar er bestaan vele benzine auto's duurder in aanschaf en brandstofverbruik dan een Leaf. Als je zo'n auto aanschaft ben je goedkoper en milieuvriendelijker uit als je een Leaf koopt.

In het algemeen geldt: een auto die zuiniger is met brandstof, dus die meer km rijdt op dezelfde hoeveelheid brandstof, is zowel goedkoper in gebruik als beter voor het milieu omdat die minder uitstoot produceert. Volgens mij betekent minder CO2 uitstoot per definitie dat je minder brandstof verbruikt per geleverde km. Dus goed voor portemonnee EN milieu. Dat gaat dus wel degelijk samen. Bovendien: een auto die snel optrekt verbruikt meer brandstof en is dus duurder in brandstofverbruik.
Het toeval wil dat kleinere auto's goedkoper zijn in aanschaf en brandstofverbruik en milieuvriendelijker tegelijk. Dat zijn typisch auto's voor de massa's of: 'voor het volk' zoals je wilt.

Dus het is niet waar dat 'zuiniger leven voor het milieu' duurder is dan het 'normale leven'. Er zijn mensen die de hele nacht een buitenlamp laten branden, ja, ik ken er eentje die dag EN nacht een buitenlamp laat branden! En sommige van die buitenlampen zijn tamelijk oogverblindend. Idem: letterlijk uren bezig zijn om je betegelde achtertuin met een hogedrukspuit schoon te spuiten. Kost heel veel water en ook elektriciteit. Iemand heeft een elektrisch bedienbaar zonnescherm. Bedoel je dat met het 'normale leven'? Als DAT het 'normale leven' is, dan zijn die mensen duurder uit.

Joris Pothuis zei

@ Leonoor. Waarom zou je in godsnaam iedereen een Leaf willen geven? Ik zou dan liever een Qashqai krijgen ;-)

gert korthof zei

Joris, omdat je nieuw bent op dit blog zal ik je comment doorlaten. Maar: het is hier de bedoeling dat je serieuze commentaren geeft en geen reclame maakt.