04 August 2020

Cameranu.nl : Een halen, Twee betalen


Een bedrijf is zo sterk als zijn zwakste schakel. Een ketting breekt op het punt waar de zwakste schakel zit. Bij het bedrijf cameranu.nl is de zwakste schakel de administratie. Wat is er aan de hand?
 
Ik had een camera plus lens gekocht bij camernu.nl. Ik had er nooit eerder iets besteld. Ik had dit bedrijf gekozen op aanraden van een fotograaf en omdat ze als enige de mogelijkheid boden om te betalen bij aflevering. Je kunt dan de bestelling controleren en als alles klopt betaal je. Geen risico. Bovendien leek het me wel zo veilig om in coronatijd thuis te laten bezorgen. De koerier, die met een bestelwagen van Cameranu kwam, wist niet dat de klant aan de deur moest betalen. De chauffeur liep al terug naar zijn wagen, toen we hem nariepen dat we nog moesten betalen. Nogal slordig. Heeft hij niet goed naar de factuur gekeken? Of heeft cameranu.nl heeft het er niet opgezet? Hoe dan ook: in beide gevallen nogal slordig.

Ik had een review geschreven op een beoordelingswebsite op verzoek van het bedrijf zelf. Om het bedrijf te helpen maakte ik melding van het feit dat de chauffeur niets van betalen bij aflevering wist. Dat laatste is natuurlijk niet in het belang van het bedrijf. Voor de klant heeft dat geen nadeel. Ruim een maand later kreeg ik een 'betalingsherinnering':

Dat is even schrikken. Of ik binnen 7 dagen wilde betalen. Gelukkig had ik nog het betaalbewijs van hun eigen mobiele pinautomaat en mijn bankafschrift. Ik mailde dat naar het bedrijf met een CC naar de fotograaf die mij Cameranu had aanbevolen. Want ik vond dat hij het ook moest weten. Ondertussen was ik niet al te gerust op een goede afloop. In mijn dromen zag ik al deurwaarders met geweld mijn woning binnendringen om de betaling ter plekke af te dwingen of persoonlijke eigendommen in beslag te nemen. Vijf dagen later kreeg ik het verlossende bericht:

Conclusie: bijna 5 weken na de aankoop is de betaling nog niet verwerkt. En het kostte 5 dagen nadat ik de betalingsbewijzen had opgestuurd om in de administratie te achterhalen of ik betaald had. Niet handig voor het bedrijf zelf. En niet klantvriendelijk.
Het is allemaal zo makkelijk te voorkomen: even controleren of er al betaald is voordat je een herinnering stuurt. Opgeteld: 3 of 4 fouten in totaal. Voor een enkele bestelling. Ik begrijp nu de klachten die je op het internet kunt vinden. Zou de directeur van dit soort fouten weten? Zo ja, wat gaat hij hier aan doen? Zo niet, hoe kan hij dan een bedrijf managen?

De essentie van boekhouden:
  • mensen een factuur sturen die nog niet betaald hebben,
  • mensen die wel betaald hebben geen herinnering sturen
Vroeger heb ik zo'n soort fout waarschijnlijk ook wel eens gemaakt. Eerst doen, en dan pas nadenken. Maar ik heb geen bedrijf dat afhankelijk is van een goede reputatie. Ze maken geen camera's, het zijn dozenschuivers. Dus: wat moeten ze als eerste in orde hebben? Ik erger mij mateloos aan dit soort fouten. U moet maar Uw eigen conclusie trekken.
In het algemeen: de samenleving zou toch een stuk prettiger zijn als mensen gewoon hun werk deden. Er zouden in ieder geval geen klachtencommissies en klachtenwebsites nodig zijn.

De volgende blogpost gaat weer over fotografie!

No comments:

Post a Comment

Comments to posts >30 days old are being moderated.
Safari causes problems, please use Firefox or Chrome for adding comments.