tag:blogger.com,1999:blog-1573515308501896849.post2270603113725346325..comments2024-03-28T22:03:12.704+01:00Comments on Evolution blog: Lute Bos: Evolutie Of Hoe Alles Almaar Verandertgert korthofhttp://www.blogger.com/profile/02176669976311883850noreply@blogger.comBlogger5125tag:blogger.com,1999:blog-1573515308501896849.post-68136770119464812812012-06-18T13:47:04.729+02:002012-06-18T13:47:04.729+02:00Pere Allon van de Hoek,
dank voor je bijdrage. het...Pere Allon van de Hoek,<br />dank voor je bijdrage. het geeft een visie op het boek die we nog niet gezien hadden.gert korthofhttps://www.blogger.com/profile/02176669976311883850noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1573515308501896849.post-82334804965754473272012-06-18T00:18:30.081+02:002012-06-18T00:18:30.081+02:00Twee recensies in de academische boekengids zijn n...Twee recensies in de academische boekengids zijn niet kritisch, maar ronduit vernietigend.<br /><br />Tijdens het lezen van het boek vroeg ik me steeds af: "waarom is dit geschreven / welke gedachte wil je overbrengen?"<br /><br />Helaas, het boek bevat slechts reproductie van feitjes over evolutie in de meest brede zin. Hij springt van big bang naar het ontstaan van leven naar het darwinisme, en je merkt dat hij onvoldoende boven de stof staat. <br /><br />Interessanter zijn de meer persoonlijk getinte hoofdstukken waarin Lute Bos zijn mening uitspreekt over mensen die wel pogingen gedaan hebben om iets toe te voegen aan het debat over geloof en wetenschap. Allen bij Gould voelt Lute Bos zich veilig, omdat Gould's NOMA het zo organiseert dat het conflict niet kan ontstaan.<br /><br />In het bovenstaande wordt genoemd, dat Lute Bos zijn leven lang lid is gebleven van de PKN. Ik snap niet waarom hij lid is gebleven. Hij flirt in positieve zin met allerlei religieuze en filosofische stromingen, maar als het om bijbel of christendom gaat, dan is het vaak met een sneer. <br />De ondertitel is ontleend aan Heraclites, figuur 1 beeld de hindoe Shiva af, maar de bijbelverhalen worden met een sneer afgedaan als oude verhalen die vandaag niet langer serieus genomen kunnen worden.<br /><br />Zelf vond ik opmerkelijk dat Lute Bos behoorlijk expliciet is over zijn (on-)geloof. Hij identificeert zich met de vrijzinnige theoloog Kuitert (=Alles wat over Boven gezegd wordt, dat komt van beneden. Dus eerst waren er mensen en toen religie en toen goden en God. Het is daarom niet vreemd dat ik in het boek nergens een opmerking kan vinden waaruit blijkt dat hij een gelovig mens is. Hoe kan er dan sprake zijn van een worsteling? Hoe kan hij dan schrijven over de grensconflicten tussen geloof en wetenschap, als hij zelf die grens nooit over geweest is. <br /><br />Als Lute Bos de groepen/mensen bespreekt die werkelijk proberen de relatie verkennen tussen het wetenschappelijk wereldbeeld en hun persoonlijk geloof (Knevel, Dekker, ID) dan wordt dit smalend besproken, omdat Lute Bos sowieso niets moet hebben van die kant van het spectrum van het christendom.<br /><br />Pere Allon van de HoekAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1573515308501896849.post-81788951775039560542011-10-24T11:28:03.144+02:002011-10-24T11:28:03.144+02:00@ Gert
Hij spreekt zich daar niet echt over uit. Z...@ Gert<br />Hij spreekt zich daar niet echt over uit. Zelf heb ik sterk het idee dat hij het probleem voor zichzelf oplost door in het voetspoor van Stephen Gould uit te gaan van NOMA (non-overlapping magisteria): weten en geloven zijn volgens de NOMA-gedachte kennis- of ervaringsdomeinen die elkaar niet overlappen.nand braamhttp://home.kpn.nl/frhbraamnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1573515308501896849.post-674404407270554012011-10-24T09:41:09.692+02:002011-10-24T09:41:09.692+02:00Zo! Jij bent een snelle lezer! Ik heb nog niet een...Zo! Jij bent een snelle lezer! Ik heb nog niet eens het hele boek gelezen. Ik had nog willen (laten) uitzoeken hoe hij god inpast in zijn evolutionaire wereldbeeld. Want ik neem aan dat hij op de een of andere manier in god blijft geloven. Hoe doet Bos dat? Heb jij daar iets (concreets) over gevonden?gert korthofhttps://www.blogger.com/profile/02176669976311883850noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1573515308501896849.post-59505150155090163452011-10-23T23:47:27.170+02:002011-10-23T23:47:27.170+02:00@ Gert
Op jouw aanraden en van Gerdien de Jong bo...@ Gert <br />Op jouw aanraden en van Gerdien de Jong bovengenoemd boek van Lute Bos aangeschaft en inmiddels gelezen. Duidelijk geschreven boek, inderdaad de moeite van het lezen meer dan waard. Wat me wel verbaast is dat Bos duidelijk uitlegt waarom creationisme en de Intelligent Design-theorie strijdig zijn met de evolutietheorie van Darwin,maar, in dit kader, met geen woord rept over de theorie van de theïstische evolutie. <br />Misschien is Lute Bos niet op de hoogte geweest van concepten van theïstische evolutie (of evolutionair theïsme in de woorden van Emanuel Rutten). Jammer, ik had graag zijn mening daarover gehoord in het kader van de evolutietheorie van Darwin.nand braamhttp://home.kpn.nl/frhbraamnoreply@blogger.com