Tesla autopilot is gebaseerd op beeldherkenningssoftware. ObsIdentify is
beeldherkenningssoftware die dieren en planten herkent. Beide worden ze
continu verbeterd, en beide begrijpen nog steeds niets van de wereld. Ze
maken daardoor bizarre blunders.
De baas van Tesla, Elon Musk, wordt met iedere update van het autopilot
systeem [1] zelfverzekerder. Hij noemt het
'superhuman'. Het Tesla autopilot systeem herkent fietsers, voetgangers,
personenauto's, vrachtwagens, pylons [2], stoplichten. Maar hoe beter het
systeem lijkt te werken, des te groter de verwachtingen dat het
'superhuman' is en geen fouten maakt. En het systeem zal fouten maken die
een mens nooit maakt en zal vele onverwachte blunders maken omdat het
niets van de wereld begrijpt en alleen maar razendsnelle berekeningen kan
maken. Enthousiaste Tesla rijders hebben geen ervaring met de beperkingen
van dat soort software. Ze zetten regelmatig YouTube filmpjes op het
internet waarbij ze de autopilot software aan hebben staan tijdens het
rijden op de openbare weg. Maar de werkelijkheid op de openbare weg is
gecompliceerder en onvoorspelbaarder dan de makers van de software hebben
voorzien. Een voorbeeld is een bocht te krap nemen waardoor de banden nog
net tegen een beschadigde stoeprand met scherpe breukvlakken aanrijden!
Gevolg: schade aan de band. Een mens weet dat je scherpe stoepranden beter
kunt vermijden. Dit filmpje bevat vele vermakelijke en leerzame
voorbeelden:
"autopilot is confused: what is it? a cone, a person? a bike? Is it a child close, or a adult far away? First decelerates and then run over her!"
Hij doet testen met poppen, niet met zijn dochtertje! Hij denkt dat de
software ziet en denkt als een mens. Hij zal voor nog meer verrassingen
komen te staan. Net als de ingenieurs die het systeem programmeren en
trainen.
De uitdaging voor een AI systeem in een rijdende auto in de echte
driedimensionale wereld met vele onafhankelijk bewegende objecten is vele
male groter dan een systeem als ObsIdentify dat stilstaande beelden moet
beoordelen. Het Tesla systeem moet real-time objecten herkennen. Dat wil
zeggen: onderscheid maken tussen object en omgeving. Bewegende objecten
als fietsers zijn makkelijker van hun omgeving te scheiden want zij
bewegen zich door hun omgeving. ObsIdentify heeft altijd te maken met
stilstaande objecten in hun omgeving. ObsIdentify doet voor zover mijn
ervaring geen poging het object te scheiden van zijn omgeving. Dat is te
merken aan de fouten die het maakt. Bijvoorbeeld deze foto van de
Zeearend. Dit is een
enorme roofvogel die in toenemende mate in Nederland broedt, vooral in de
Oostvaardersplassen, Biesbosch en het Lauwersmeer.
Zeearend
(origineel G.J. IJzerman) ObsIdentify=100% 800x600 pixels. |
De Zeearend in deze foto wordt met 100% zekerheid herkend. Hij is als
object prachtig geïsoleerd van zijn omgeving. Herkent O de zeearend
echt? Laten we de achtergrond eens een andere kleur geven. We
kiezen een roze tint (html code #FF27FF). Dat komt in de natuur
niet voor, maar het blijft een zeearend, niet waar? Die kleur geeft een
dramatische verslechtering van het zekerheidspercentage van 100% naar
36,5%.
ObsIdentify: Zeearend 36,5% (#FF27FF) |
O ziet nog steeds een Zeearend maar is erg onzeker.
ObsIdentify:
Laatvlieger
36,6% (#FF26FF) |
Als we de kleur stapsgewijs veranderen ziet ObsIdentify opeens een
vleermuis: de Laatvlieger. Het omslagpunt ligt bij #FF27FF (Zeearend) naar
#FF26FF (Laatvlieger).
Dus: een voor de mens onzichtbaar kleurverschil in de
achtergrond van dezelfde zeearend doet O switchen van
Zeearend met zekerheid 36,5% naar Laatvlieger met zekerheid 36,6%. Dit is
reproduceerbaar. Geen toevallige misser. NB: de Laatvlieger is een
vleermuis! Ook al weet je niets van vogels of dieren in het algemeen, een
mens zou niet eens opmerken dat het hier om twee verschillende foto's
gaat. Laat staan dat de eerste een zeearend is en de tweede een vleermuis
is. Zeker: de achtergrondkleur is volkomen idioot. Maar O reageert
er wèl op. Het toont nog eens aan dat O geen onderscheid maakt
tussen dier en achtergrond.
En het blijft niet bij 1 andere soort, bij een bepaalde oranje
achtergrondkleur ziet Obs opeens een
Continentale aalscholver. Een totaal andere soort! Het is niet eens een roofvogel.
ObsIdentify: Zeearend 25,7% (kleur: #FF5000) |
ObsIdentify: Continentale Aalscholver 24,8% (kleur: #FF4900) |
Ook hier ligt het omslagpunt Zeearend/Aalscholver reproduceerbaar bij de
kleinst mogelijke stap die kleurencodesysteem van html toestaat. Het verbaast me nog steeds. Ik
zou beter moeten weten. Een voor de mens onzichtbaar kleurverschil
in de achtergrond is voor O aanleiding om er een totaal
andere soort van te maken. Wel met lage zekerheid voor beide. Dat wel. En
dat is typerend: deze kleur maakt O onzeker. Hij twijfelt sowieso
of het een Zeearend is puur op basis van de achtergrond. Dat wil zeggen:
wij weten dat het de achtergrond is. Dat deze fout niet wordt
veroorzaakt door mijn ingreep in de foto blijkt uit het feit dat
O met een witte achtergrond een zeearend ziet met 99,9%
zekerheid.
Hoe kan dit? O is niet dom! O herkent de meeste op de
zeearend lijkende roofvogels met grote zekerheid: Visarend, Dwergarend,
Arendbuizerd, Buizerd, Wespendief, Keizerarend, Slangenarend. Maar
O vergist zich niet zoals een mens die een Wespendief verwart met
een Buizerd. O vergist zich bizar en onbegrijpelijk. Als je dit
niet door hebt, zoals de Tesla-rijder van het YouTube filmpje, dan ben je
behoorlijk naïef.
De hamvraag: zijn dit soort fouten gewoon vermijdbare bugs of is het een
inherente eigenschap van een overigens succesvolle techniek?
Noten
- Zie voor ongelukken met Tesla 'autopilot' hier.
-
In een andere testrit
ziet de autopilot meerdere malen random cones (pylons) op de weg die
er helemaal niet zijn! Hij reageert er kennelijk niet op. Er valt dus
nog wat te verbeteren!
Vorige post over dit onderwerp
-
Obsidentify voorspelt Wespendief, Buizerd en Ruigpootbuizerd op basis
van foto's van dezelfde vogel, 30 mei 2020 (deel 9) Zie daar voor alle vorige.
“I’m extremely confident that level 5 or essentially complete autonomy will happen and I think will happen very quickly,”
ReplyDeletehttps://www.reuters.com/article/us-tesla-autonomous/tesla-very-close-to-level-5-autonomous-driving-technology-musk-says-idUSKBN24A0HE
Hallo A, bedankt voor de link. Ja, Elon Musk is behoorlijk optimistisch. Een Duitse rechtbank heeft hem al verboden om het woord 'autopilot' te gebruiken voor software die niet echt autonoom is maar constant bestuurder interactie vereist. En dat geeft ook wikipedia aan: "Tesla Autopilot is a suite of advanced driver-assistance system features". https://en.wikipedia.org/wiki/Tesla_Autopilot
ReplyDeleteNog interessanter uit het oogpunt van beeldherkenning is het feit dat de 'autopilot' makkelijk voor de gek gehouden kan worden:
Tesla cars tricked into speeding by electrical tape on a sign.
Door het cijfer 3 in 35 op een verkeersbord iets te wijzigen interpreteerde autopilot de maximum snelheid als 85 en begon ook 85 te rijden! Gaaf voorbeeld van blunders van beeldherkenning!
Tesla schijnt op de beurs meer waard te zijn dan VW dat meer dan 15 keer zoveel auto's verkoopt, als ik me niet vergis.
ReplyDeleteDit lijkt me een relevantere link:
André C. Ferreira et al, Deep learning‐based methods for individual recognition in small birds, Methods in Ecology and Evolution (2020): 10.1111/2041-210X.13436
Hallo A, zeer interessant artikel over het herkennen van individuele vogels. Hoewel ze hier maar 3 soorten in de studie hadden, is het wel nieuw dat ze individuele vogels konden herkennen. ObsIdentify herkent natuurlijk geen individuen, maar heeft wel duizenden soorten die hij herkent en die omvatten het hele planten- en dierenrijk. Dat is dus eigenlijk wel een graadje moeilijker, denk ik. Bedankt voor de link.
ReplyDeleteAls je naar de Nederlandse verkoopcijfers over 2019 kijkt staat Tesla op 3 en Opel op 2 en VW op 1.
https://www.autoweek.nl/verkoopcijfers/2019/
en voor 2020 staat Tesla op positie 20. Niet te vatten zo'n groot verschil.
https://www.autoweek.nl/verkoopcijfers/2020/
ik heb daar geen verklaring voor.