Ooit had ik een vast abonnement op een papieren krant. Ik ben daar lang geleden mee gestopt. Maar soms kom je iets tegen dat achter een betaalmuur zit. Toen zag ik een aanbod om een tijdelijk digitaal 36 maanden abonnement op de nrc te nemen, dat automatisch zou stoppen.
Dus geen gevaar dat je het zou vergeten
stop te zetten. Anders zou ik het nooit gedaan hebben. Zo ongeveer in het derde
jaar (denk ik) begon ik me af te vragen wanneer het zou aflopen. Ik wist de
begin datum niet meer, en in de account pagina van de nrc stond geen begin en
einddatum van het abonnement. Dat vond ik vreemd. Maar goed, het zou vanzelf
stoppen. Ik heb toen de begin en einddatum gevonden in mijn eigen administratie. Maar tot
mijn grote verbazing en ergernis zag ik dat na die einddatum toch nog bedragen
van mijn rekening werden afgeschreven. Ik heb toen de nrc gebeld om opheldering.
De dame beweerde dat ik zelf had moeten opzeggen. Mijn protest dat ik een 36
maanden automatisch aflopend abonnement had, was tegen dovemansoren gericht. Om
het nog erger te maken zei ze dat de abonnee niet gewaarschuwd werd. Dat
vond ik helemaal smerig. Expres de abonnee niet op de hoogte brengen dat je zelf
moet opzeggen. Dubbel bedrog! Uiteindelijk heeft ze me doorverbonden naar de
abonnementen afdeling waar ik mijn zgn. automatisch aflopend abonnement zelf
moest opzeggen.
Is dit ordinaire oplichting of opzettelijke misleiding?
1) op de nrc website stond een voordeel actie met uitdrukkelijk vermeld dat het een 36 maanden periode is, anders had ik het nooit gedaan, 2) de einddatum stond niet in de 'welkomst' mail, 3) dat je een abonnement blijkt te hebben van onbeperkte duur staat ook niet in je account gegevens, toeval?, 4) er staat ook geen einddatum van het abonnement (je zou eens op een idee kunnen komen!), 5) je krijgt geen mail als het stilzwijgend wordt verlengd, 6) je krijgt te maken met hogere abonnementskosten, kennelijk omdat het 36 maanden abonnement 'voordelig' was?
Is dit ordinaire oplichting of gewoon opzettelijke misleiding?
Denken ze nu werkelijk bij de nrc dat je op deze manier klanten
kunt winnen? Hoe waanzinnig kortzichtig en dom!
Voor mij is deze hele zaak een dermate traumatische ervaring geworden dat ik nooit meer een abonnement neem op de nrc. Op geen enkele krant. Ik vertrouw ze gewoon niet meer. Ik ben er helemaal klaar mee. Ik lees nos.nl en verder wat er gratis te vinden is op het internet. En natuurlijke goede boeken! Daar betaal ik graag voor. Want dat verplicht je niet tot eindeloos boeken aanschaffen!
Nog regelmatig krijg ik brieven van de nrc met zgn. aanbiedingen. Die gaan rechtstreeks de papierbak in. Ergernis. Ook kreeg ik regelmatig telefoontjes die achteraf van de nrc blijken te zijn. Die nummers heb ik geblokkeerd. Ze gebruiken verschillende telefoon nummers!
Postscript 5 Feb 2022
NRC heeft weer gebeld met weer een ander nummer 030 3402572 dat nog niet geblokkeerd was. Ze blijven het proberen met een zgn. aanbieding! Trap er niet in! Er is al een hele lijst van klachten op Wie heeft gebeld. Heb me op niet-bellen lijst laten zetten. (duurt 2 weken voordat het effectief is volgens die meneer!).
No comments:
Post a Comment
Comments to posts >30 days old are being moderated.
Safari causes problems, please use Firefox or Chrome for adding comments.