12 February 2018

Griep is echt een rotziekte


Ik dacht dat ik immuun voor griep was, omdat ik al tientallen jaren geen griep heb gehad én geen griep vaccinaties. Vaag herinner ik mij dat ik tientallen jaren, misschien wel 30 jaar geleden, 3 dagen met griep op bed heb gelegen. Voor mij is dat uitzonderlijk. Maar nu zit ik al 2 weken met alle ellende van griep. Het is nu zo ver uitgedoofd dat ik weer mijn hersens kan gebruiken om een kort blogje te schrijven. Zonder wetenschappelijke bronnen. De bron in dit geval ben ik zelf. Ik heb een restcategorie 'Overig' moeten invoeren om dit blog in te delen! Ik had nog nooit over mezelf geblogd.


Een griep aanval is als een denial-of-service attack (DOS/DDOS): het lichaam raakt uitgeput door afweer reacties tegen het virus dat in zeer grote aantallen aanwezig is en zich snel vermenigvuldigt. Met behulp van het lichaam. De resources van het lichaam worden bijna volledig gebruikt voor de afweer reactie en er blijft geen energie over voor normale lichaamsfuncties zoals informatieverwerking en nadenken. Het lichaam gaat plat.

Net als computersystemen die de overvloed van connect aanvragen niet meer op normale wijze kan afhandelen, en gaan plat. Computers zijn uiterst moeilijk te beveiligen tegen dit soort aanvallen, omdat het hun normale functie is om connect aanvragen af te handelen. De kunst is om nep aanvragen van echte aanvragen te onderscheiden. Het is bovendien uiterst simpel om een DOS aanval te starten tegen servers, een kind kan het doen. Hoe de aanval uiteindelijk stopt is mij niet duidelijk.

Een biologisch virus is ook uiterst simpel in vergelijking met het lichaam dat het aanvalt. En zoals bekend: ieder seizoen weer een nieuwe variant zodat je je er moeilijk tegen kunt wapenen.
Het vervelende van griep op zijn hoogtepunt is dat je vreselijk moe bent en toch niet goed kunt slapen, wegens hoofdpijn, spierpijn, pijn op de borst, hoestuitbarstingen. Andere verschijnselen: constant rare smaak in de mond, het eten smaakt niet meer. Geen interesse in radio, tv, internet, krant. Hoe kom je de dagen door...

Relativerend: ik zag gisteren op tv mensen met kanker in China die 40.000 euro kwijt waren aan chemokuren en pensionkosten, waarbij spaargeld opgemaakt werd en geld geleend werd van familie en kennissen. Eindresultaat: patiënt overleden en man blijft met torenhoge schulden alleen achter. Ja, griep is een rotziekte, maar het kost je niets en gaat vanzelf over. Inderdaad, het kan vele vele malen erger! Dat relativeert.

Volgende keer weer een blog gebaseerd op wetenschappelijke bronnen.

En: vandaag is Charles Darwin jarig, dat durf ik te beweren zonder wetenschappelijke bronnen!

Wetenschappelijk postscript

15 feb 18

In de wikipedia staat dat griep vaccinatie (Influenza vaccine) geen bewezen nut heeft voor 65+ers. De verklaring is / zou zijn dat het immuunsysteem van die groep te zwak is om goed te reageren op vaccinatie. Paradoxaal: want een zwak immuun systeem is juist de reden om te vaccineren. ...
In het Nederlandse wiki artikel staat dat Geneesmiddelenbulletin concludeert dat er geen valide bewijs is voor de werkzaamheid van het griepvaccin.

In Nature vandaag lees ik:
" in 2014, investigators reported the results of the first clinical trial of a geroprotector in people over 65: the drug, RAD001, boosted immune responses to an influenza vaccine." (artikel: Find drugs that delay many diseases of old age)

RAD001 is een interessante immunosuppressant (paradoxaal!) dat het effect van griepvaccinatie lijkt te versterken...

 

Update 23 feb 2018

In Science: tot nu toe zijn 263 virussen bekend die de mens kunnen infecteren. Naar schatting zijn er 1,67 miljoen virussen in dieren en vogels die nog niet door de wetenschap zijn beschreven, maar waarvan een groot deel in de toekomst de mens zou kunnen infecteren. (The Global Virome Project)

5 comments:

  1. Heel veel beterschap Gert, en nog gefeliciteerd met Darwin.

    Een mooie vergelijking met DOS. Het gaat niet helemaal op natuurlijk. Je zou een griep beter kunnen vergelijken met computervirussen die alleen met een anti-virus geweerd of uitgeschakeld worden door ze in quarantaine te plaatsen of werkelijk te inactiveren. Een van de redenen waarom zowel het niet gebruiken van een anti-virus als het niet laten vaccineren als asociaal kunnen worden beschouwd.

    Ik wil je echter niet vermoeien met deze vergelijkingen. Nogmaals beterschap.

    ReplyDelete
  2. Hoi Marleen, erg leuk om een teken van leven van je te krijgen! Ja, dat voorbeeld van DOS attack schoot me te binnen om dat die in Nederland de afgelopen weken in het nieuws was. De overeenkomst als een uitputtings slag vond ik treffend en origineel. Jouw vergelijking met virus en anti-virus software klopt natuurlijk ook. Wat ik mij herinner is dat deze (biologische) griepvariant niet gedekt werd door de vaccinatie maar dat vaccinatie er voor zou kunnen zorgen dat de verschijnselen minder erg waren. Misschien. Nu ik dit heb mee gemaakt doe ik het volgend seizoen mee met vaccinatie. Ik ben nu voldoende opgeknapt om weer serieus te bloggen, ik heb er geen blijvende schade aan overgehouden... Integendeel, twee weken zonder radio, tv, internet is best wel heilzaam...

    ReplyDelete
  3. Hoi Gert, fijn dat je weer opgeknapt bent. Ik doelde met anti-sociaal vaccineren eigenlijk op vaccinatie tegen serieuze kinderziektes. Of je je zou moeten inenten tegen de griep moet iedereen zelf weten denk ik.
    Ik heb ook al in geen tientallen jaren de griep gehad. Hopelijk blijft dat zo...
    Ik hoorde vorige week ook van de DOS-aanvallen. Dat is toch eigenlijk baldadigheid, ik geloof niet dat de aanvallers er iets mee verdienen of er aan hebben.

    ReplyDelete
  4. Ja, voor die DOS aanvallen is geloof ik een 18-jarige jongen opgepakt. het is zoiets als net vuurwerk stunten of een auto in brandsteken. Virus besmetting: zelf ben ik 2 weken binnen gebleven, zodat ik niemand heb kunnen aansteken. Wat mijn PC betreft: sinds ik op Ubuntu-Linux draai (enige jaren) heb ik nooit een virus-scanner gehad, indertijd heb ik er geen gevonden. Nu zie ik dat er wel eentje bestaat. Maar ik heb nooit last gehad van virussen. Op windows draait wel een virusscanner...

    ReplyDelete
  5. Wetenschappelijk naschrift: in de wikipedia staat dat griep vaccinatie (Influenza vaccine) geen bewezen nut heeft voor 65+ers. De verklaring is / zou zijn dat het immuunsysteem van die groep te zwak is om goed te reageren op vaccinatie. Paradoxaal, want een zwak immuun systeem is juist de reden om te vaccineren. ...
    In het Nederlandse wiki artikel staat ook dat Geneesmiddelenbulletin concludeert dat er geen valide bewijs is voor de werkzaamheid van het griepvaccin.

    Tsja, dat ondergraaft voorlopig de reden om mij in de toekomst te laten vaccineren tegen griep...

    ReplyDelete

Comments to posts >30 days old are being moderated.
Safari causes problems, please use Firefox or Chrome for adding comments.