09 October 2013

Fresco's Paradijs. Herman Philipse. Erik Scherder. Dirk Verhofstadt. Diederik Jekel.

Louise Fresco mocht een eigen tv serie produceren over voedsel, Fresco's Paradijs, waarvan zondag 13 oktober de 1e aflevering wordt uitgezonden op Ned 2 (18:50) (HUMAN). Op dit blog verscheen een gastbijdrage van Nand Braam (1 febr) van haar boek Hamburgers in het paradijs. In de vpro gids verscheen een interview met haar:
"Fresco schrikt er niet voor terug om te zeggen dat alleen de elitaire westerling het zich kan permitteren aanhanger te zijn van een beweging als Slow Food en zijn boodschappen op de ecologische markt te doen."

Ik vind dat buitengewoon irritant, alsof ethisch handelen een luxe is! Bovendien: als Fresco zélf een elitaire Westerling is, zou ook zij het zich kunnen permitteren om ethisch te handelen! Maar zij "is niet pertinent anti-vlees". Dus: zij vind het een goed idee dat ook die miljarden Chinese, Indiase, en Braziliaanse magen gevuld worden met goedkoop en efficient geproduceerd bio-industrie vlees? Echt? 
Noot: als we al die duizenden hectaren kostbare landbouwgrond die nu nodig zijn voor niet-essentiële producten als wijn, bier, tabak, thee en koffie en nog ergere verslavende drugs (heroïne) inzetten voor de primaire voedselproductie, dan kunnen er nog een miljard extra mensen op aarde leven...

Herman Philipse gaf het eerste van de serie maandagochtend colleges van HOVO Utrecht: het is moeilijker voor een atheist om zijn atheïsme filosofisch te verdedigen dan hij denkt: er zijn zeer slimme godsdienstfilosofen die het theïsme verdedigen en het is een hoop werk om dat allemaal te weerleggen. Heeft een agnost het makkelijker? Is Philipse geslaagd in zijn weerlegging van het theïsme? of niet? Het moge zo zijn dat filosofen als Swinburne knappe argumenten hebben voor God, 99% van de gelovigen komt daar bij lange na niet in de buurt en is makkelijk te weerleggen.

Erik Scherder (cognitieve neuropsychologie) gaf het eerste college in een serie van de nieuwe Universiteit van Nederland. Een fantastische docent; een geweldige spreker; het lijkt wel een cabaretier! Wat geweldig dat dit allemaal mogelijk is terwijl ons land in een diepe economische recessie zit waarbij de bezuinigingen ons om de oren vliegen.

Dirk Verhofstadt publiceert in hoog tempo boeken die ik allemaal wil lezen. Zojuist zijn nieuwe boek Atheïsme als basis voor de moraal ("Het wordt hoog tijd om nu de ethiek los te koppelen van religieuze ballast... Hij ontwikkelt bovendien zelf Tien Seculiere Geboden die moreel hoogstaander zijn dan de Tien Geboden van de Bijbel"). Zeer actueel onderwerp gezien de discussies rond Frans de Waal. Ik ben halverwege zijn vorige boeken Dirk Verhofstadt in gesprek met Etienne Vermeersch, en: Dirk Verhofstadt in gesprek met Paul Cliteur. Allebei zeer nuttig en informatief, aanbevolen. Hopelijk kan ik er over bloggen. (met dank aan Cor Haagsma voor de tip)

In DWDD een intrigerende uitspraak van fysicus Diederik Jekel: "Het standaardmodel werkt zo goed dat je geen aanknopingspunten hebt waar de andere raadsels liggen." Zo goed!? Ik ben jaloers! Zou de evolutietheorie ook zo goed zijn dat er geen aanknopingspunten zijn om hem te verbeteren??? Ik hoop van niet! Want hij moet voor verbetering vatbaar zijn!

Prof dr Paul van Tongeren maandag 7 okt, in een lezing voor de Bilthovense Kring voor Wijsbegeerte en Psychologie, haalde uit naar 'de bestrijders van de vrije wil', hoe heten ze ook al weer?... oh, eh, Henk Swaab of zo? Zijn onthulling: de vrije wil is voor het eerst beschreven, en ontdekt door de christelijke wijsgeer Augustinus. In de Griekse filosofie (Aristoteles) was de vrije wil nooit beschreven zoals Augustinus dat deed. Verder onthulde hij dat het Christendom het begrip 'kwaad' of 'zonde' geïntroduceerd had in de Westerese cultuur. Het is de unieke bijdrage van het Christendom. Hij definieerde 'zonde' als 'opstand tegen God'. Ook al lijkt dat niet relevant voor een seculier Europa, het begrip zonde zal zelfs in seculier Europa nooit verdwijnen, of we dat nu leuk vinden of niet. Bij de Grieken was 'het kwaad' een vergissing: niet goed nagedacht. In het Christendom is 'het kwaad': weten dat het fout is en het toch doen. 

Mijn commentaar: 'het kwaad' is een onwetenschappelijk begrip en moet zo snel mogelijk vervangen worden door zinniger begrippen. Ik realiseer me nu dat 'de bestrijders van de vrije wil' onbedoeld een anti-christelijke agenda hebben want Augustinus had de vrije wil ontdekt en de vrije wil speelt een cruciale rol in de Free Will Defense.

9 comments:

  1. Verhofstadt gaat ook al 10 geboden ontwerpen? Ben benieuwd of hij ook de handvatten geeft waarom zijn 10 geboden beter zijn dan bijv de onderstaande.


    http://en.wikipedia.org/wiki/Alternatives_to_the_Ten_Commandments

    ReplyDelete
  2. Andre, je doet er nogal cynisch over? waarom? Weet je dat de bijbelse TienGeboden op z'n minst 7 varianten/vertalingen telt? De eerste 3 a 4 geboden zijn sowieso niet universeel bruikbaar want die gaan over God en gelden dus niet in een seculiere maatschappij! De TienGeboden zijn gewoon verouderd: er staat bv dat je 6 dagen moet werken en de 7e dag moet rusten! Doe jij dat?
    En hoe zit het met de Koran? hoe universeel zijn dan die TienGeboden?

    ReplyDelete
  3. gert

    je maakte mijn dag weer helemaal goed: 'De Tien Geboden zijn gewoon verouderd!'

    Maar wat bedoel je nu precies? Mogen we weer gewoon gaan stelen en moorden of onze ouders laten kreperen? (bij de paapsen was dat vroeger het vierde gebod).

    En verder heb je volgens mij nog steeds niet de (ham)vraag van Mevrouw Atsoe-Pier van 06 oktober, 2013 12:34 beantwoord.
    (jammer dat ze weggelopen is, trouwens, want reacties zonder taalfouten, stam + t en zo, zijn een schaars goed tegenwoordig).

    ReplyDelete
  4. harry: graag gedaan hoor!

    " op grond waarvan is uw moraal beter dan die van mij ? "

    Omdat je zit niet met handen en voeten gebonden aan een 2000 jaar oude chaotische verzameling 'heilige' teksten die onderlinge tegenstrijdigheden bevatten, die sowieso geinterpreteerd en vertaald moeten worden naar de huidige tijd, waarbij onvermijdelijk, maar vaak niet expliciet gemaakte, moderne gedachten binnensluipen, dat je beter een nieuwe hedendaagse moraal kunt ontwikkelen (en desnoods stiekum laat inspireren door goede elementen in heilige teksten van welke religie dan ook).

    ReplyDelete
  5. Fysiek zit je er niet met handen en voeten aan gebonden, maar geestelijk wel, Gert, en vooral historisch ook, stiekem.

    Het elfde gebod was ooit nog of je God ook kon vragen of hij zelf wel kon trefballen.

    De nieuwe moraal is aanstaande en uit te werken via de mogelijkheid onze aarde te zien vanuit de ruimte (wat een wetenschap!)

    Maar moreel blijft de mens voorlopig een 'vliegenvanger' toch?

    Die Paul van Tongeren overigens is een geweldig indrukwekkend spreker, die zijn Nietzsche ook nog kent (als hij 'er' al niet ooit op promoveerde). Het moet intussen ook al wel een 'bejaarde' zijn.

    Evolutie!

    ReplyDelete
  6. gert

    "Omdat je zit niet met handen en voeten gebonden aan een 2000 jaar oude chaotische verzameling 'heilige' teksten die onderlinge tegenstrijdigheden bevatten, die sowieso geinterpreteerd en vertaald moeten worden naar de huidige tijd, waarbij onvermijdelijk, maar vaak niet expliciet gemaakte, moderne gedachten binnensluipen, dat je beter een nieuwe hedendaagse moraal kunt ontwikkelen (en desnoods stiekum laat inspireren door goede elementen in heilige teksten van welke religie dan ook)."

    Ik begrijp dit niet. Ik had toch een eenvoudige vraag? Moeten we het verbod op stelen en op doden dan interpreteren en vertalen naar de huidige tijd? Hoe doe je dat? Zinder je stiekem te laten inspireren, dan wel te laten beïnvloeden door oude heilige teksten.

    Nou we het daar toch over hebben, en begrijp me vooral niet verkeerd: bij sommige regels in pakweg leviticus en zo, ruik je inderdaad, bij wijze van spreken dan, de kamelenstront.

    Het kan ook veel beter zoals in: Wie zonder zonde is, werpe de eerste steen. Maar waarom moet die regel vertaald worden naar 'de huidige tijd? En hoe?

    ReplyDelete
  7. Ha die Theo (Smit)!
    Ja van Tongeren kan een goed verhaal houden. Maar dat het concept van het kwade een blijvende en unieke bijdrage van het christendom is aan de westerse cultuur? Het is een schadelijk en onwetenschappelijk begrip! Het belemmert wetenschappelijk onderzoek naar de werkelijke oorzaken van waarom mensen vervelende en gemene dingen doen. Je moet het onderzoeken en proberen te voorkomen dat mensen slechte dingen doen. Dát zou een nuttige bijdrage leveren aan de hele mensheid!

    ReplyDelete
  8. @ GK

    Ik ben niet weggelopen uit de discussie, ik had het alleen druk met andere dingen.
    Maar ik lees nu dat de Tien Geboden een chaotische verzameling “heilige” teksten zijn, enz. enz. Ik zou toch zeggen dat men vandaag de dag toch een heel eind komt met de Tien Geboden.

    Ik zie sinds kort bovenaan een wereldbol met (zo te zien) een maan. Heeft dat een betekenis ?

    ReplyDelete
  9. A. Atsou-Pier zei

    "Ik zie sinds kort bovenaan een wereldbol met (zo te zien) een maan. Heeft dat een betekenis ?" 13 oktober, 2013 14:43

    Let U eens op als U op verschillende tijdstippen de pagina oproept: U zult dan zien dat de aarde (ook de maan) de actuele situatie op dat moment weergeeft. In één oogopslag ziet U wie er in de duisternis verkeren en wie in het licht. Ik ontdekte dat het in Zuid-Amerika eerder dag wordt dan in Noord-Amerika. Bijvoorbeeld. In Safari wordt ie lelijk weergegeven. Verder: als evolutiebioloog probeer ik de dingen vanuit een hoger perspectief te bekijken: evolutie is niet te begrijpen zonder de evolutie van de aarde en ook de maan speelt een rol in het leven op aarde. Big History!

    ReplyDelete

Comments to posts >30 days old are being moderated.
Safari causes problems, please use Firefox or Chrome for adding comments.