31 August 2022

Waarom hoofdredacteur consumentengids Mark Friederichs niet meer gaat vliegen

tweetblog

"Volgend jaar gaan we toch maar weer met de auto of de trein. Dat is eerder prima bevallen, en een stuk duurzamer bovendien."

Hoofdredacteur consumentengids Mark Friederichs had deze zomer bijzondere nare ervaringen met een vliegvakantie. Vlucht gecanceld, vreselijk lange wachtrijen. De bekende dingen die al maandenlang in het nieuws zijn. Maar als zijn vlucht probleemloos was verlopen, zou hij dan hetzelfde besluit hebben genomen?! Zou hij dan met trein of auto gegaan zijn? Ik durf het te betwijfelen! Hij wist toch al dat vliegen niet duurzaam was? Hij had toch al positieve ervaringen met trein of auto? Waarom dan toch vliegen? Een stuk duurzamer? Als je prioriteit duurzaamheid is heb je geen rampzalige vliegreis nodig om met de trein of de elektrische auto te gaan.


De consumentengids wordt uitgegeven door de Consumentenbond. Zijn column staat in het september nummer van de consumentengids. 

 

Een Tweetblog is een superkort blog naar aanleiding van de actualiteit. Dit is het eerste tweetblog.

3 comments:

  1. Dag Gert,

    Uit het citaat onder de foto die je plaatste (heel toepasselijk een vliegtuig dat van of naar het olieparadijs vliegt) blijkt inderdaad dat zijn slechte ervaring met het vliegen de doorslag gaf. Dat het ook nog duurzamer is, is mooi op de koop toegenomen, volgens het citaat althans.

    Toch zal het vliegverkeer op relatief korte termijn weer zijn oude gangetje nemen zodra al het personeel weer aangenomen is, de wachtrijen verminderen, de bagage weer op bestemming aankomt enz. en dan begint het circus weer.

    Wat volgens mij veel zorgelijker is dan het wel of niet duurzaam reizen, zijn de vliegtuigen bomvol toeristen die de hele wereldbol rondvliegen en virussen en ziekten verspreiden. Al die vakanties naar verre landen zijn niet echt nodig en dat zou wellicht van overhand gecontroleerd kunnen worden, waarbij alleen uiterst noodzakelijke vluchten, voor familiebezoek bijvoorbeeld, toegestaan zijn. Maar dat is waarschijnlijk erg moeilijk te realiseren.

    ReplyDelete
  2. Hoi Marleen,
    Eigenlijk ben ik het deze keer helemaal met je eens! Rutte heeft tot nu toe Schiphol altijd op handen gedragen. Maar er is een wonder gebeurd dat niemand zag aankomen:
    "De luchtvaartindustrie reageert geschrokken en fel op de plannen van het kabinet om het maximumaantal vluchten op Schiphol te verlagen. Vanaf eind 2023 mag de luchthaven niet meer dan 440.000 vluchten per jaar uitvoeren, 60.000 minder dan nu het geval is. ..." NOS 24 juni 2022.
    Dat is nog steeds een onvoorstelbaar aantal van 1205 per dag!!! Afwachten of Rutte zich aan zijn woord houdt...

    De Consumentenbond krijgt nog wel eens de kritiek dat ze vaak opkomen voor gedupeerde luchtreizigers en daarmee voor vliegen is. Sandra Molenaar, directeur Consumentenbond, antwoordde heel gevat: "Dat is niet zo. We juichen duurzamere alternatieven juist van harte toe... ". Ik zeg: bewijs het door te stoppen met het helpen van gedupeerde vliegreizigers!!! Dan pas laat je zien dat je duurzaamheid serieus neemt, ipv duurzamere alternatieven staan toe te juichen!

    ReplyDelete
  3. O ja, dat KUWAIT vliegtuig: goed gezien! vloog laag over ons heen toen we aan het wandelen waren op de hei van Laren-Bussum. Zeer irritant.

    ReplyDelete

Comments to posts >30 days old are being moderated.
Safari causes problems, please use Firefox or Chrome for adding comments.