10 June 2021

Zonsverduistering 10 juni 2021 groot succes! Sony A580 met eclipsfilter in 55-300 mm lens

De gedeeltelijke zonsverduistering 10 juni 2021 was een groot succes! Geheel onbewolkte hemel. De zonsverduistering duurde 2 uur en 12 minuten en was om 12:23 maximaal. Ik heb met een geïmproviseerde opstelling foto's gemaakt. 

2 soorten eclipsbrilletjes

Mijn redenering was dat als je zonder schade door een eclipsbrilletje kunt kijken, het ook veilig moet zijn voor je camera. Van 1 eclipsbrilletje heb ik het filter gebruikt om tussen de zoomlens en het standaard UV-filter in te klemmen.

 filter van eclipsbril en kartonnen ring

Omdat het eclipsfilter niet het hele objectief afdekt heb ik de overblijvende randen afgedekt met een kartonnen ring.

kartonnen ring op objectief,
daar op komt het eclipsfilter,
en daar op het standaard UV-filter.

 
buiten opstelling Sony A580 55-300mm objectief

extra aluminiumfolie-kartonnen ring met gat in zonnekap

Als extra had ik in de zonnekap van het objectief nog een rond karton met aluminiumfolie en een gat in het midden gemonteerd, zodat er geen zonlicht buiten het eclipsfilter op de sensor van de camera kon vallen.

De camera is een digitale spiegelreflex Sony A580 (mijn oude camera). Het scherpstellen deed ik handmatig. Dat ging redelijk, maar was niet super precies. Autofocus had gekund, maar heb ik niet geprobeerd. De sluitertijden varieerden van 1/3 sec tot 4 sec (steeds met een delay van 2 sec.). De diafragma openingen varieerden van zeer klein f29 tot tot groot f6.3. Ik laat alleen de maximum verduistering zien.

Relatieve grootte van de zon in het totale beeld
de zon is 600 pixels breed, het totale beeld is 4912 pixels breed
dus de zon beslaat 12% van de breedte van het beeld


Uiteraard is de maximale zoom van 300 mm gebruikt. Dat levert een breedte van de zon van 600 pixels op. In de zon zelf zijn geen details te zien.

 

12:23 uur. t=2 sec. diafragma f25. ISO 200.
niet bewerkt origineel (wel bijgesneden)

Opname op het maximum van de verduistering. De opnames eerst bijgesneden en toen verkleind tot 500x500 pixels.

eerste bewerking

tweede bewerking is beter.


De tweede bewerking geeft een redelijk beeld vind ik zelf. Tenminste voor deze geïmproviseerde opstelling. Alle opnames zijn met een factor 2 onderbelicht om overbelichting en overstraling te voorkomen. Lichtgevoeligheid is ISO 100 of 200 (de laagste standen). Achteraf vraag ik me af waarom ik geen kortere sluitertijden heb geprobeerd...

===

Het is verbazingwekkend dat zo veel mensen die met lunchtijd buiten liepen totaal geen benul hadden van wat er gaande was. Ik heb nog aan 1 voorbijganger mijn eclipsbril kunnen uitlenen om de verduistering te bekijken. Hij was totaal verrast en onder de indruk. Hij wist niet dat er een zonsverduistering gaande was en wist niet wat een eclipsbril was en had nog nooit een zonsverduistering door een eclipsbril gezien. Het is leuk om je enthousiasme met anderen te delen!


Hier zie je Twan Bekkers (vorige blog) uitleg geven over het waarnemen van de zonsverduistering.

 



No comments:

Post a Comment

Comments to posts >30 days old are being moderated.
Safari causes problems, please use Firefox or Chrome for adding comments.