20 April 2023

Zo kijkt Frans de Waal naar mens en dier. VPRO Tegenlicht. Ik snap het niet.

"...maar de manier waarop varkens gehouden worden
bevalt me totaal niet."

Vanavond, donderdag 20 april 2023, is er een docu 'Stem van de natuur' op tv van VPRO Tegenlicht over 'het innerlijk leven' van dieren, of ze pijn en plezier kunnen ervaren, en mogelijk over bewustzijn beschikken, hoe dieren communiceren, enz.  

"Het reduceren van de bio-industrie
lijkt me het meest logische."

Een bijbehorend interview, dat niet in de uitzending zit maar wel op youtube te zien is, is met Frans de Waal. De Waal is een internationaal bekend diergedrag onderzoeker en auteur van vele boeken o.a. 'Age of Empathy' ('Een Tijd voor Empathie') en presenteert zichzelf steeds als iemand die het altijd voor dieren opneemt, maar weinigen weten dat hij gewoon vlees blijft eten!

"... dieren kunnen eten
zonder dat er dieren aan te pas komen."

"Dus het gekweekte vlees enzovoorts.
Ik hoop dat we dat punt ooit bereiken."


In het nieuwste interview vertelt hij dat hij tegen de bio-industrie is omdat het slecht gesteld is met het welzijn van dieren (varkens). Hij wil graag kweekvlees. Maar waarom wacht hij tot dat kweekvlees op de markt komt? Dat zal nog wel een tijdje duren voordat dit in de supermarkt ligt. Ondertussen gaat hij door met vlees eten. Waarom is hij niet lang geleden gestopt met vlees eten? Ik snap het niet. Er zijn meer dan genoeg goede vleesvervangers op de markt. Daar kan het toch niet aan liggen? Hij weet als geen ander dat dieren pijn kunnen ervaren. Waarom is hij geen vegetariër of veganist?

"Ikzelf kijk daarnaar op een andere manier.
Ik kijk ook naar het welzijn van de dieren."


Hij zegt nergens dat hij gestopt is met het eten van vlees. Als hij vegetariër of veganist zou zijn, had hij dat zeker wel gezegd. Om het goede voorbeeld te geven. En om anderen aan te moedigen. En in het belang van de dieren.

"Maar in feite is hij vriend van alle dieren!" (voice over).

 

Bronnen

 

8 comments:

  1. “Ik werk met mensapen en wijn zijn in feite mensapen. We denken wel dat we iets anders zijn maar we zijn in feite mensapen. We kunnen niet fundamenteel anders zijn dan een dier. “

    ReplyDelete
  2. Die hele uitspraak is paradoxaal: in grammaticaal correcte volzinnen beweren dat wij fundamenteel niet anders zijn dan dieren die GEEN grammaticaal correcte zinnen kunnen produceren!

    ReplyDelete
  3. "in feite", "niet fundamenteel anders" : apen eten ook vlees, maar wij binnenkort niet meer: Kit Yeung et. al. “Aggregating in vitro-grown adipocytes to produce macroscale cell-cultured fat tissue with tunable lipid compositions for food applications.” eLife. 2023.

    ReplyDelete
  4. OK, er wordt al heel veel onderzoek gedaan naar 'kweekvlees' en er worden vorderingen gemaakt . Ik ben er niet perse tegen, maar ook geen grote voorstander. We moeten zeker niet wachten tot dat 'kweekvlees' in de supermarkten ligt, want dat is weer zo'n smoes van Frans de Waal om maar dieren te kunnen blijven eten.

    Wat hebben we nodig om in l;even te blijven? koolhydraten, vetten en eiwitten met wat smaakstoffen. Moeten dieren daarvoor pijn lijden en een akelig leven lijden? Dit alles kan van plantaardige bronnen! Nu! Vandaag!

    ReplyDelete
  5. Smoes? laatst zei de Waal ergens dat hij meer dan 50 jaar apen had onderzocht: Rocket science!

    ReplyDelete
  6. Ik geloof dat ik U niet overtuigd heb?
    Nu, ik heb tenminste 1 persoon op het spoort gezet van hoe Frans de Waal in werkelijkheid is:
    Zo kijkt Frans de Waal naar mens en dier. VPRO Tegenlicht
    (comments onder de video)

    ReplyDelete
  7. Gelooft U dat ik vind dat Frans de Waal rocket science bedrijft? Mijn definitie is in ieder geval anders. Zie bijvoorbeeld: Science VOLUME 380|ISSUE 6643|28 APR 2023

    ReplyDelete
  8. Thanks for your reference to Science: I found the bad news of the removal of Darwin from textbooks in India.
    About Frans de Waal: I entered his name in the searchfield of Science, magazine, this results in many hits. So he has published in Science. However, as a human being he is a lier and deceiver.

    ReplyDelete

Comments to posts >30 days old are being moderated.
Safari causes problems, please use Firefox or Chrome for adding comments.