11 April 2023

Eenzijdige berichtgeving over klimaatwinst elektrische auto door NOS-correspondent Charlotte Klein

Enorme toename elektrische voertuigen,
maar wat is de klimaatwinst?

NOS redacteur economie Charlotte Klein schreef op 4 maart 2023 een nieuws item met de titel 'Enorme toename elektrische voertuigen, maar wat is de klimaatwinst?'. Er is kennelijk reden om de klimaatwinst van elektrische auto's kritisch te onderzoeken. Zijn elektrische auto's toch niet beter voor het milieu en klimaat dan fossiele auto's? Wat is er aan de hand?

Volgens Charlotte Klein zijn de voornaamste redenen voor die twijfel: 

  • De elektrische auto is meer energie gaan verbruiken (punt 3 in het artikel)
  • Elektrische auto's zijn vervuilender bij productie (punt 4).
  • Daarentegen daalt de uitstoot van 'personen auto's' (CO2, Stikstofoxiden, fijnstof) (dat zijn kennelijk fossiele auto's!!).

Haar uiteindelijke conclusie bevestigt de klimaatwinst "Er is dus klimaatwinst door elektrische voertuigen, maar met kanttekeningen", maar de data en grafieken in haar artikel tonen het tegenovergestelde.

Klein benadrukt het feit (4): 'Elektrische auto's zijn vervuilender bij productie' en je wijst naar de grafiek 'Uitstoot naar vervoersmiddel' (CE Delft) bij punt 4.

Uitstoot naar vervoermiddel bij punt 4.



Inderdaad is volgens die grafiek (zwarte balk) de 'uitstoot' van de productie van de e-auto relatief groter dan die van de benzine auto. Maar de klimaatwinst is in absolute zin juist groter. Dat blijkt overduidelijk uit haar staafdiagrammen. Want die laat zien dat de totale uitstoot van de benzine auto 1,6x groter is dan die van de e-auto (plm. 210 versus 130). 

Wat ze doet is dus: kritische kanttekeningen plaatsen bij de winnaar, en op een pluspunt van de verliezer wijzen! Hoe bizar! Een passender titel van het artikel zou zijn: 'Elektrische auto's beter voor klimaat, maar de klimaatwinst kan nog groter'.

Klein schrijft "Waar elektrische auto's een oplossing zijn voor een lokaal probleem als luchtvervuiling, drukken ze wel hun stempel op het wereldwijde probleem van klimaatverandering." Maar haar grafiek laat juist zien dat de totale uitstoot van de e-auto significant kleiner is! En dat is dus in strijd met haar conclusie "drukken ze wel hun stempel op het wereldwijde probleem van klimaatverandering." Bovendien weet ze dat "Aandeel benzineauto's blijft verreweg het grootst". Dus dat zijn de grootste vervuilers.


verwarrend

'Uitstoot personenauto's daalt' (bron: CBS, BOVAG)

De  "Uitstoot personenauto's daalt". Maar als je kijkt naar haar grafiek dan is de daling van de CO2 uitstoot van benzine (en diesel?) ontzettend weinig! Nota bene: de NOS heeft uitgebreid bericht over het sjoemeldiesel schandaal (VW, BMW, Mercedes-Benz, Audi, Skoda, Seat). Kennelijk waren de Duitse autofabrikanten niet in staat schonere en zuiniger dieselauto's te maken en zijn daarom begonnen met frauderen. Is ze dat vergeten? In haar artikel komt het hele woord 'diesel' niet voor! Opmerkelijk!


Elektrische auto is meer energie gaan verbruiken


Deze kop gaat over e-auto's maar het stuk eronder gaat over auto's in het algemeen ("De uitstoot van auto's neemt dus af", dus fossiele brandstof auto's). Dat is verwarrend. Waar gaat het nu over?

Klein: "kleine modellen in sommige jaren populair waren, wat het gemiddelde drukte." Precies! Het is geen inherente eigenschap van de e-auto, maar de keuzes die consumenten maken. Er zijn kleinere te koop. 'Breder' is een vreemde maatstaf, belangrijker is het gewicht. Waarom is dat niet als maatstaf genomen? SUVs zijn meestal zwaarder. In de laatste 10 jaar zijn auto's 100 kg zwaarder geworden (Green NCAP).

De kop 'Elektrische auto is meer energie gaan verbruiken' is merkwaardig omdat de energie efficiëntie van elektrische auto's een factor 3x groter is dan de fossiele brandstof auto. Bij de e-auto wordt 80% tot 85% van de energie omgezet in voortbeweging en bij de fossiele auto slechts 25% tot 38% (de rest gaat als warmte verloren!). Bovendien bestaan elektrische auto's nog maar zo'n 8 jaar, dan is het vreemd om te schrijven dat de elektrische auto meer energie is gaan gebruiken.


Conclusie

Gelet op de infogrammen lijkt de boodschap van het artikel te zijn: het gaat steeds beter met de benzine auto (minder uitstoot!), maar slechter met de e-auto (steeds breder, verbruikt steeds meer energie!). Absoluut bizar.

De NOS bij monde van Charlotte Klein is toch niet zo objectief als het gaat over elektrische auto's. Ik vrees dat ze niet deskundig genoeg is op dit gebied. Of vooroordelen heeft. Het is een rommelig artikel met tegenstrijdigheden. De NOS had beter econoom Rico Luman kunnen vragen, die is gespecialiseerd in de automarkt. Of hoogleraar Maarten Steinbuch van de TU Eindhoven (automotive engineering). Misschien is de BOVAG (Bond Van Automobielhandelaren en Garagehouders) toch niet zo'n objectieve bron? Zij verdienen minder aan elektrische auto's omdat ze nauwelijks onderhoud nodig hebben. De grootste omzet wordt nog steeds behaald met fossiele auto's. De showrooms staan vol met SUV's. En er worden nog steeds diesels verkocht. Misschien had ze als tegenwicht de Vereniging Elektrische Rijders (VER) kunnen raadplegen?

 

PS: ik heb met Charlotte Klein gemaild. Ze heeft gereageerd, maar niet op bovenstaande punten. Daarom dit blog.



Vorige blogs


Bronnen


No comments:

Post a Comment

Comments to posts >30 days old are being moderated.
Safari causes problems, please use Firefox or Chrome for adding comments.