12 September 2024

Het plezier van het ontdekken van een verklaring voor een vreemd verschijnsel

cirkelpatroon op vacuümglas

Wanneer het 's nachts koud en vochtig is geweest (buiten 7°C, binnen 21°C graden), kun je 's ochtends een zeer regelmatig patroon van cirkels zien op het vacuümglas (zie dit blog). Maar deze ochtend zag ik een afwijking in het regelmatige patroon:

een afwijkende cirkel

Eén cirkel was duidelijk groter dan de rest. Vreemd. Nooit eerder gezien. Waarom die ene? Dat vraagt om een verklaring. Toch maar even de zaak van dichtbij bekeken. Verrassing: die grote cirkel heeft in het midden twee in plaats van één micro-spacer! Een zeldzaam foutje in het productieproces van vacuümglas.

 

twee micro-spacers in de grote cirkel

Leuk om een verklaring te hebben gevonden op micro niveau. Niet schokkend, maar dat soort dingen vind ik nu leuk. Dingen willen begrijpen.


Bronnen


2 comments:

  1. Ja Gert, dat is leuk om te ontdekken. Bij uitvergroten van de foto kun j een schatting maken van de diameter-verhouding van afwijkende t.o.v. de normale. Ik vind een verhouding van1,6 en dus een oppervlakte die 2,56 keer zo groot is. Eigenlijk meer dan ik zou verwachten, n.l. 2 keer (twee staafjes).

    ReplyDelete
  2. Ha! Rolie! Dat kan ik natuurlijk van jou verwachten: meten! en rekenen! Zo ver was ik nog niet gekomen. Ja, het probleem is: wat moet je verwachten? moet je eigenlijk wel een perfecte cirkel verwachten? misschien een ovaal? NB: de foto's zijn schuin genomen ivm het beste contrast.

    ReplyDelete

Comments to posts >30 days old are being moderated.
Safari causes problems, please use Firefox or Chrome for adding comments.