Ik heb op 22 mei 2013 geconstateerd dat KPN de toegang tot websites met het adres home.planet.nl geblokkerd heeft door van bezoekers te eisen dat ze handmatig het nieuwe adres home.kpn.nl moeten in typen. Pas daarna krijgt men toegang tot de webpagina.
Deze actie is onaangekondigd. De eigenaars van de home.planet.nl adressen hebben nooit bericht gehad dat, wanneer en hoe dit zou gebeuren. Dat adres is wat de eigenaar van de website, alle internetgebruikers overal ter wereld en de Google database gebruiken om de website te benaderen. Dat webadres is de toegang tot de website. Dat webadres is 'het telefoonnummer' van de website. Maakt een internetprovider dat adres ongeldig dan is de toegang effectief geblokkeerd.
Bovendien maakt zowel de eigenaar als alle andere internetgebruikers met dat adres links naar de website. Die links staan in andere websites als verwijzingen naar de website home.planet.nl. Google is gebaseerd op die links. Zo werkt het internet. Zo wordt informatie gevonden. De waarde van een website ligt in het gemak waarmee deze gevonden kan worden. Een website die niet of moeilijk gevonden kan worden heeft geen waarde. Door home.planet.nl te blokkeren blokkeert KPN wereldwijd de toegang tot de website.
Verder hebben grotere websites met vele pagina's interne verwijzingen naar andere pagina's binnen dezelfde website waarin onvermijdelijk het woordje 'planet' voorkomt. Ook die worden aangetast door de gedwongen naamsverandering. Die interne verwijzingen binnen de website zijn de enige adressen waar de website eigenaar-auteur controle over heeft.
De eigenaar-auteur van de website heeft geen controle over wat er in de adresbalk verschijnt. Het adres van een website hangt af van de provider. Op het moment dat iemand een website
begint ligt het adres van de website vast. Zo behoort het te
blijven zolang de website bestaat. Die provider was Planet [2]. KPN is de opvolger van Planet en daarmee van de planet adressen en heeft daarmee de verplichting ook die adressen over te nemen en te handhaven. Klanten betalen de provider daar voor. KPN mag afnemers van die dienst niet opzettelijk de toegang hinderen of verhinderen. Het gaat hier niet om technische storingen of overmacht. Dus KPN pleegt hiermee opzettelijk een onrechtmatige daad.
Die naamsverandering van van home.planet.nl naar home.kpn.nl is onnodig, dient geen enkel belang. Zeker niet van haar klanten. Maar als KPN meent dat het toch nodig is, dan zou KPN om de schade te beperken de naamsverandering ten minste automatisch moeten laten verlopen. Dus zonder bezoekers te confronteren met een ingewikkelde pagina met instructies. Voor buitenlanders ziet dit er uit als een dode link met een misleidende en nietszeggende titel 'De pagina is niet gevonden'. Einde verhaal. Beter zou zijn: 'the page address has been changed to:' of iets dergelijks. Nog beter: biedt een button aan die doorlinkt naar de gezochte pagina. Nog beter: schakel autoamtisch door! Door een automatische naamsverandering zouden alle bestaande oude links op websites en in Google gewoon blijven functioneren zonder dat iemand er last van zou hebben. Ook zou KPN bij Google het verzoek kunnen indienen alle 'planet' adressen om te zetten in 'kpn' adressen. Tenslotte heeft KPN het allemaal zelf bedacht. Niemand heeft daar om gevraagd.
Maar KPN heeft de adresverandering niet automatisch laten verlopen en onnodig grote overlast en schade veroorzaakt [1]. Daarom is deze blokkade een onrechtmatige daad.
De foutpagina die KPN heeft geinstalleerd is in het Nederlands. Maar dat kunnen internationale bezoekers uiteraard niet lezen. Dus de wijze van uitvoering van de blokkade is ook nog eens op een amateuristische manier gedaan. KPN berokkent afnemers van haar webdiensten maximale schade.
Ook heeft KPN ongevraagd en onaangekondigd het adres van de homesite in de account gegevens van de klant gewijzigd naar home.kpn.nl/. Brutaal en onrechtmatig. Ook de verwijdering van de tilde ~ uit het adres is ongevraagd en onaangekondigd. Voor mij hoeft er niet zo'n gekke tilde in het adres. Het punt is dat het er altijd ingezeten heeft en dat de plotselinge verwijdering van de tilde de continuiteit van het adres vernietigt. En daarmee de betrouwbaarheid van de provider.
Wij eisen dat de blokkade onmiddellijk wordt opgeheven of transparant wordt uitgevoerd zodat niemand er last van heeft.
459 miljoen links naar home.planet.nl in Google (capture: 24 mei 2013 08:49) |
Er zijn 196.000 home.planet.nl urls in Google (capture: 24 mei 2013 14:06) |
305 hits voor home.planet.nl/~gkorthof (4 juni 2013) [3] |
KPN sluit je website af!!! |
De propaganda machine van KPN in actie: online zoals de KPN het wil! |
Automatisch omzetten?!
De homesite van KPN-Planet:
wordt automatisch (!) omgezet naar:
door KPN! (met dank aan Gemma voor deze observatie). Zie figuur:
(capture 24 mei 2013 14:18) |
Steunbetuigingen zijn zeer welkom! Hoe meer hoe beter! Samen staan we sterker.
Noten
- Het bizarre is dat KPN 'planet' laat staan in interne adressen waar het helemaal geen nut heeft voor klanten: https://csc.maranello.planet.nl/CSC/Home.aspx
(het adres voor MijnKPN !) (toegevoegd: 1 juni) - Daarvóór zat ik bij Worldaccess (mijn eerste provider) die het adres home.wxs.nl voerde. NB: het bizarre is dat ik op 3 juni 2013 constateerde dat het adres
http://home.wxs.nl/~gkorthof/zangvogels/zangvogels.htm
nog steeds werkt! en NB het adres
http://home.planet.nl/~gkorthof/zangvogels/zangvogels.htm
werkt ook weer! Evenals:
http://home.planet.nl/~gkorthof/kortho13.htm
Te laat KPN! (toegevoegd: 3 juni) - Toegevoegd 4 juni 2013. Ik heb dus ongeveer 305 links met home.planet.nl/~gkorthof in Google!!! Dat is niet niks!!!
@ Gert
ReplyDelete“Daarom is de actieve blokkade een onrechtmatige daad.
Wij eisen dat de blokkade onmiddellijk wordt verwijderd”
Ik ben geen jurist dus of het hier gaat om een onrechtmatige daad en er dus iets geëist kan worden in plaats van verzocht, weet ik niet, maar ik ondersteun je actie natuurlijk wel van harte.
Nand, KPN legt klachten naast zich neer. De enige manier om ze tot andere gedachten te bewegen is een kort geding. Daarom heb ik zoveel mogelijk steunbetuigingen nodig, vooral van gedupeerden.
ReplyDeleteHelaas beleef ik hetzelfde als u.
ReplyDelete'Ons eigen plekje op internet' zo beschrijft de KPN de websites van hun klanten liefkozend.
Ons eigen plekje op internet is door dezelfde KPN voor oud Planet klanten, welke zo'n vijf jaar geleden door de KPN zijn overgenomen, per 22 mei 2013, halverwege de ochtend, abdrupt een einde gekomen doordat de KPN alle Planet websites de nek heeft omgedraaid. Daardoor komen de bezoekers van onze Planet websites op 'een niet gevonden pagina' terecht ... weliswaar met een instructie hoe de pagina nog wel benaderbaar is, maar ik heb het idee dat die instructie nauwelijks gelezen wordt.
Ik vraag mij ook af of het rechtmatig is wat de KPN doet.
De planet.nl (zelfs wxs.nl, de voorloper van Planet) emailadressen zijn nog in gebruik.
Oh ja ... er is *een* Planet website die wel doorgelinkt wordt, namelijk: http://home.planet.nl en waar die heengelinkt wordt is niet moeilijk te raden ...
Schandalige actie van de KPN!!!
Gemma,
ReplyDeleteHartelijk dank voor je steun! Wij (en nog duizenden anderen) zitten in hetzelfde bootje. Jouw opmerking over de automatische redirect van home.planet.nl is een zeer scherpe observatie. Dat maakt onze zaak nog sterker.
En inderdaad 'excuses zijn niet de oplossing!".
Geef deze zaak door aan zo veel mogelijk mensen die van betekenis kunnen zijn. En als je nog tips te binnen schieten: graag!
gert,
ReplyDeleteik vrees dat mijn steunbetuiging niet veel zak helpen, juridisch gezien dan, maar ik voel me wel zeer zwaar gedupeerd door KPN nu ik niet meer bij jouw site kan. Het is ongehoord dat die lui zoveel waardevolle informatie onbereikbaar maken.
Ik denk dat ik mijn abonnement ook op ga zeggen. Misschien nog wel vóór ze overgenomen, zeg maar, opgekocht worden.
Harry, zie ik daar enige empathie voorbij komen? Dank je, heb ik hard nodig, de laatste nachten slecht geslapen. Harry, of je echt bij KPN zit betwijfel ik! Als je echt slim bent dan zat je al lang niet meer bij KPN!
ReplyDeleteJe vraagt je terecht af waarom KPN niet alles netjes heeft aangekondigd en gebruikers ondersteund hebben met de verplichte verhuizing, etc. Ik denk dat ik het antwoord wel weet: als ze dat gedaan hadden, waren de mensen massaal en direct verhuisd naar een andere provider...
Je zegt: voordat ze overgenomen worden: ja dat is het hele probleem: als de mensen die blijven eenmaal gesetteld zijn en hun website aangepast hebben aan de eisen van kpn, dan wordt kpn overgenomen door de Chinezen! Wedden?!
het is dat ik je een beetje ken, gert, maar het omgekeerde geldt nog steeds biet geloof ik. Maar ik kan zelfs meevoelen met het feit dat je slecht geslapen hebt. En de belangrijkste reden dat ik nog bij KPN zit heeft misschien met mijn intelligentie te maken, maar volgens mij minstens net zoveel met gewoon lakserigheid.
ReplyDeleteTrouwens, als er al Chinezen zijn die KPN op zouden willen kopen, denk ik dat ze gewoon nog even zullen wachten. Zou ik ook doen!
harry zei: Het is ongehoord dat die lui zoveel waardevolle informatie onbereikbaar maken. ...
ReplyDeleteJam, jam, jam, om iets te kunnen beoordelen moet je het -om te beginnen- -in the first place- wel eerst kunnen zien!!!
Hallo,
ReplyDeleteOOk ik voel mij zwaar gedupperd. Nu kan niemnd bij google mijn site vinden.
Ik heb al twee keer een klacht gestuurd.Na de eerste klacht werkte alles goed, ik tikte mijn naam bij googgle in en je kwam direct bij mijn site. Het kan dus wel bij KPN
De dag daarna tikte ik weer mijn voornaam in en toe kreeg ik de foutmelding van 404. Ik maak cartoons, als je nu cartoons intikt dan vindt men niets bij Google, dat geldt ook voor mijn naam.
Op mijn tweede klacht kreeg ik het antwoord dat er niets meer veranderd kon worden. Ja,ja de KPN doet maar raak.
Ik wacht nog even af, verandert er niets dan zeg ik mijn abonnement op.
Ja, ik ben razend.
Ger
Beste Ger,
ReplyDeletewat is het adres van je site? home.planet.nl/..... ?
En jij hebt een onrechtmatige daad gepleegd door jouw ongevraagde bulkemail waarin je de emailadressen van verschillende planet-gebruikers te onthullen. Als één van hen een trojan heeft, kan een botnet meteen grootschalig uitbreiden.
ReplyDelete*Wij* eisen dat jij: 1. onmiddelijk met je belachelijke actie stopt; 2. ons nóóit meer lastig valt met je onzin en 3. iedereen die jij met je bulkemail hebt benaderd excuses te sturen voor je idiote actie. Nota bene: gebruik daarin bcc voor het verzenden! Gebruik van "aan" voor het verzenden aan meerdere geadresseerden is onvergeeflijk.
Elke volgende bulkemail van jouw kant zal per ommegaande aan OPTA worden doorgegeven als spam.
Beste [anoniem]: je bent wel erg laat met je steunbetuiging! Ik heb de mail al op 24 mei verstuurd! dat is zo'n drie weken geleden! De bedoeling was om een kettingreactie te ontketenen om zo veel mogelijk slachtoffers van de KPN te verzamelen. Maar nu is je reactie te laat wat mij betreft: ik zit al bij een andere provider en webhoster. Een provider die volgens de Consumentenbond het best gewaardeerd wordt door een klantenpanel. Een provider die zijn klanten serieus neemt en te woord staat. Bij mijn nieuwe webhoster krijg ik gratis statistieken over bezoekersaantallen plus allerlei zaken als foutmeldingen van het OS waarop de website draait. Nu al heb ik bijzonder nuttige informatie voor eht beheren van mijn website die ik nooit ter beschikking had bij de KPN. Ik wist niet eens dat het kon.
ReplyDeleteBegijp ik dat je het blokkeren van home.planet adressen niet onrechtmatig vind? en vind je het tegenovergestelde nl. het terugdraaien naar de oorspronkelijke situatie óók onrechtmatig?
Bedankt voor de tip om een klacht over de KPN naar de OPTA te sturen. Voor mij te laat, maar jij zou het kunnen doen. Tip: doe het niet anoniem.