"De kracht van diesel én tegelijkertijd het milieu ontziet". Deze leugens nog steeds op VW website! |
Een misdaad tegen de volksgezondheid en het milieu: zo moet je het Volkswagen schandaal noemen. In de Nederlandse berichtgeving kwamen veel aspecten aan de orde, maar niet het milieu- en gezondheidsaspect. Daarom hier een kort bericht.
Wat is er aan de hand?
Na 15 maanden ontkennen en misleiding [1] heeft Volkswagen Amerika toegegeven dat ze opzettelijk software in dieselauto's hadden geïnstalleerd die de emissie-tests zodanig vervalsten dat ze aan de Amerikaanse milieunormen voldeden. De software zorgde er nl. voor dat de schadelijke emissies tijdens de test veel lager uitvielen dan normaal gebruik op de weg. Daardoor voldeden ze aan de wettelijke normen in Amerika, en kon de auto toegelaten worden op de Amerikaanse markt. Dat leek een heel slimme zet omdat diesel rijden in Amerika helemaal niet populair is. Nu rijden er een half miljoen VW diesels in Amerika.
Waarom verschil tussen test en dagelijks gebruik?
Als die auto's lage emissies kunnen bereiken in een laboratorium test, waarom kan dat dan ook niet op de weg? Dat kan natuurlijk wel. Maar er is een trade-off tussen lage emissie en goede prestaties. Dus, je kunt een schone diesel maken, en die is er ook, maar die presteert niet optimaal. En gebruikers willen vooral een 'pittige' auto en geloven de fabrikant dat het ook tegelijk een schone auto is Zie reclames !). Maar als de fabrikant eerlijk zou vertellen dat schoon nadelig is voor de prestaties, dan verkoopt zo'n auto niet. De milieunormen dwongen de fabrikant een list te verzinnen. Want Volkswagen –sowieso de grootste autofabrikant ter wereld– wilde met alle geweld de Amerikaanse markt veroveren. Volkswagen wist dat de overheids instanties altijd onder gestandaardiseerde laboratorium omstandigheden testen. Door die malafide software kwamen de auto's door de test. Dat ze tijdens de test niet goed presteerden qua vermogen maakte niet uit, maar gebruikers zouden het wel merken dat de auto niet snel optrekt.
Iedereen doet het!
'Maar alle autofabrikanten geven een té rooskleurig beeld van de prestaties van hun producten!' wordt er al geroepen. Dit is helaas niet relevant! Het unieke van deze zaak is dat Volkswagen een stap verder ging. Ze gingen een grens over. Het was niet dat ze té gunstige data publiceerden. Dat is gebruikelijk en bekend. Nee, ze hebben moedwillig overheidsinstantie's op een geraffineerde, nooit eerder vertoonde manier, misleid door iets in te bouwen in de software dat uiterst moeilijk vast te stellen is. Alleen indirect. Alleen doordat andere milieu instanties een discrepantie in de data opmerkten, is de Amerikaanse overheid de zaak verder gaan onderzoeken.
"Schoner rijden" dankzij malafide software! Misleidende informatie nog steeds op NL website |
Krimineel?
Is dat krimineel? Ik ben niet de enige die dat krimineel noemt. De Amerikaanse justitie gaat een onderzoek in stellen. Dat betekent dat Volkswagen verdacht wordt van strafbare handelingen [3]. In Amerika noemen ze dat 'Environmental Crimes'. Maar er zijn meer redenen. Klimaat-advocaat Roger Cox zei het zo: "In essentie staat het niemand vrij een zodanig beleid te voeren dat grote nadelige gevolgen heeft voor anderen" [5].Het milieu en gezondheidsaspect
De emissies waar het hier om gaat zijn o.a. stikstof-oxiden die schadelijk zijn voor de gezondheid en milieu [2]. Door de manipulatie zijn emissies gemeten die 10 (=1.000% !) tot 40 maal (=4.000% !) hoger zijn dan de wettelijke normen. En die normen zijn er niet voor niets . Op zijn minst gedurende de laatste 15 maanden, en vermoedelijk langer, heeft Volkswagen de verzoeken van de overheid om opheldering gesaboteerd. Gedurende al die tijd hebben in Amerika een half miljoen diesels het milieu verontreinigd. En in de rest van de wereld nog eens 11 miljoen wagens. De CEO van Volkswagen Duitsland verzekerde nog dat alles gerepareerd zou worden. Maar wat valt er te repareren? De malafide software aanpassen? Dat kan alleen als je de software zó aanpast dat er permanent lage emissies optreden. Maar dan presteert de auto minder. En dan heb je niet alleen de overheid maar ook de klant bedrogen. Temeer gezien de misleidende reclame campagne dat diesel schoon is.Deze affaire lijkt op de door winstbejag gedreven jarenlange ontkenning van het verband tussen roken en kanker door de tabaksindustrie. Of het ontkennen van het klimaatprobleem door de fossiele industrie. Misschien valt de affaire wel in de categorie milieurampen Chernobyl, Bhopal, etc. Het grote verschil is echter dat dit niet een ongeluk was, maar een bewust geplande opoffering van de gezondheid van miljoenen mensen. Met andere woorden: een misdaad. Tegen de mensheid.
misleidende 'info' nog steeds op volkswagen.nl website |
Probleem fixen?
Nog een punt. De milieu- en gezondheidsschade die vanaf 2008 tot nu is opgetreden valt niet terug te draaien. Die schade aan de gezondheid is onherstelbaar. Mensen zullen korter leven, last hebben van longaandoeningen, astma, fijnstof, etc. Willen ze die gassen en roetdeeltjes alsnog 'uit het milieu halen'? Onmogelijk.Conclusie
Ik vind het onvoorstelbaar dat de grootste autofabrikant ter wereld een dergelijk onzinnig risiko neemt uitsluitend om hun toch al grote marktaandeel te vergroten, en op de koop toe neemt dat de volksgezondheid onherstelbaar geschaad wordt [4] en de kopers van de diesels ongewild medeplichtig worden gemaakt aan luchtverontreiniging.Maak goede auto's. Wees innovatief en los het emissie probleem écht op. En als je dat niet kunt, maak goede hybrides, of nog beter, betaalbare electrische auto's en overtuig je klanten dat die de toekomst zijn. Al deze fossiele milieuproblemen –of het nu om diesel of benzine gaat– vragen om een toekomstgerichte oplossing. Geen gesleutel aan fossiele voertuigen. Fossielen behoren tot het verleden!
Naschrift
Groenlinks heeft op haar website een informatief stuk over de zaak:
Acht vragen en antwoorden over dieselgate bij Volkswagen 23 sep 2015
Postscript 7 okt 2015
Ingezonden brief in Nature 7 okt 2015:
Alastair C. Lewis, David C. Carslaw, Frank J. Kelly: Vehicle emissions: Diesel pollution long under-reported
Nature News, 24 sept 2015:
Quirin Schiermeier
(2015)
'The science behind the Volkswagen emissions scandal':
- "Why are diesel emissions worrying? Diesel exhaust is a major contributor to air pollution, especially in Europe, where diesel engines are much more popular than in the United States. Diesel emissions contain carbon monoxide and NOx, both of which have serious adverse health effects; Volkswagen’s manipulations concerned NOx, which is a precursor to ground-level ozone and can cause severe respiratory problems."
Postscript 4 nov 2015
Inmiddels is de illegale software ook aangetroffen in Porsche, wat nog eens 800.00 extra wagens toevoegt. EPA: het gaat hier om Public Health, Clean Air, wetten die alle burgers moet beschermen tegen luchtverontreiniging.Postscript 5 nov 2015
Commentaar in Nature: Vehicle emissions: Volkswagen and the road to Paris.Brengt het Volkswagenschandaal in verband met de klimaatconferentie in Parijs.
Postscript 16 okt 2016
Ingenieur Volkswagen bekent schuld in onderzoek dieselfraude 10 sept 2016
Meer automerken verdacht van sjoemelsoftware 14 okt 16
De NOS kwam oorspronkelijk met dit bericht, maar is een paar dagen later niet meer terug te vinden. Berust op onderzoek van Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW Lelystad). bij de helft van de gekeurde typen de NOx-emissie onverklaarbaar omhoog schiet, zodra de door de RDW uitgevoerde test duidelijk afwijkt van de standaard typekeuring (defeat devices). zestien autotypen werden afwijkingen geconstateerd die wijzen op een defeat device: Hyunda, Kia, Volvo, Chevrolet, Suzuki, Opel,
In 2025 wil Volkswagen een miljoen elektrische auto's verkopen
Mercedes reserveerde 7 miljard euro voor onderzoek en ontwikkeling. Ook BMW stopt er miljarden in ; Volvo maakte deze week bekend dat het 400 ingenieurs extra gaat
aantrekken om de ontwikkeling van zelfrijdende elektrische modellen te
versnellen.
Consumentenbond: Het is absurd dat er in Nederland niets wordt ondernomen tegen
Volkswagen. Het gesjoemel bij uitstoottests is één van de grootste
schandalen in de auto-industrie ooit. Miljoenen klanten zijn voorgelogen
en de extra uitstoot kost mensenlevens, maar toezichthouders en
overheid laten het gewoon gebeuren.
In Nederland zijn 160.000 sjoemeldiesels.
Postscript 22 juli 2024
Volkswagen moet de in 2017 door de Autoriteit Consument & Markt (ACM) opgelegde boete van €450.000 toch betalen, zo heeft de rechter geoordeeld. ACM beboette de autofabrikant nadat de Consumentenbond om ingrijpen had gevraagd. Consumentenbond 22 jul 2024
Noten
- After year of stonewalling, Volkswagen stunned U.S. regulators with confession (Reuters)
- Scientists say car emissions rigging raises health concerns (Reuters)
- Volkswagen Is Now The Target Of A Criminal Investigation 21 Sep 15
- Wat ik niet wist is dat Volkswagen concern is uitgeroepen tot: VOLKSWAGEN IS WORLD'S MOST SUSTAINABLE AUTOMOTIVE GROUP 11 Sep 2015 !!!Dus: nog geen 2 weken geleden!
- Trouw zaterdag 10 oktober 2015, p.30.
Bert: ik vind de hele affaire bijzodner schokkend: omdat Volkswagen zelfs prijzen heeft gekregen voor "WORLD'S MOST SUSTAINABLE AUTOMOTIVE GROUP" (noot 3) en een van hun modellen zelfs de groenste auto van het jaar is geweest. Je verwacht het niet van zo'n concern, toch???
ReplyDelete"Ik maak mij over de motieven van de klokkenluiders ook geen illusies"
Dat snap ik niet! In Nature gisteren stond een redactioneel met o.a. dit:
"It was a small academic team led by Daniel Carder, an engineer at West Virginia University’s Center for Alternative Fuels, Engines and Emissions at Morgantown, that did the real-world 2012 emissions tests which brought the Volkswagen case to light. The work was paid for by a small grant from the International Council on Clean Transportation (ICCT) in Washington DC, a non-profit outfit of the type that many in the scientific and political establishments are inclined to disdain."
Wist je dat? wat voor motieven had je in gedachten? heel slechte zeker? :-)
In dit geval was het een non-profit organisatie.
Het punt is hier: dat de auto-industrie over enorme budgetten beschikt, terwijl de controleurs het met beperkte mankracht en budget moeten doen. Zelfs die van de overheid !!!
Dank voor je link.
"Ze maken hierbij gebruik van evolutionaire processen die sterk lijken op Darwinistische evolutie" etc
Dat doet me denken aan het nieuwste boek "The Evolution of Everything: How New Ideas Emerge" van Matt Ridley die uitputtend dat soort gevallen beschrijft. (in Nature besproken)