Greenpeace publiceerde al in 2011 een diepgravende en kritische analyse van het Volkswagen concern. Dat was dus nog vóór het grote Volkswagenschandaal in september 2015. Het rapport The Dark Side of Volkswagen [1] is een gedegen studie. Het onthult dat Volkswagen jarenlang een groen imago naar buiten bracht, maar achter de schermen het tegenovergestelde deed.
Waarom nam Greenpeace juist Volkswagen onder de loep? Simpel omdat het toen –op Toyota– na de grootste autofabrikant ter wereld was en dat daarom de CO2 uitstoot van hun wagenpark een grote impact heeft op het klimaat. Als Volkswagen betaalbare schone en zuinige auto's zou produceren zou dat dus een grote klimaatwinst opleveren.
VW: 100km op 1 liter diesel!? wiki |
Uit dit soort voorbeelden blijkt duidelijk dat Volkwagen de technische know-how in huis had, maar het op de één of andere manier niet kon en wilde inbouwen in de massaproductie. Het is dus niet zo wat Ruud Koornstra, voorvechter van elektrisch rijden, in Trouw [2] beweerd dat "Met eerlijke zaken doen konden de automakers de duurzame concurrentie niet meer achter zich houden". Nee, want Volkswagen produceert elektrische auto's zoals de E-Up! en Volkswagen E-Golf plus nog 3 hybrides. Helaas zijn 4 van deze 5 modellen duurder dan de Toyota Prius Plug-in die opzich al behoorlijk duur is [3]). En duurder betekent nu eenmaal minder verkocht.
Het merkwaardige is dat Greenpeace op haar website niet meer terugkomt op haar nog geen 4 jaar oude Volkswagen studie. Alsof ze het zelf vergeten zijn. Niets over het huidige Volkswagen schandaal.
Volgens mij is er wel een verklaring voor het paradoxale anti-klimaat beleid en anti-zuinige auto beleid, het 'fossiele denken', van Volkswagen. Er staat een hint in het Greenpeace rapport: haar banden met Qatar Petroleum [4,5,6]. Qatar is een olie-staat. Hoe kun je onafhankelijk blijven als je gedeeltelijk eigendom bent van de olie-industrie? Dan ga je geen betaalbare zuinige auto's produceren, want die consumeren te weinig fossiele brandstoffen.
Postscript
Ingezonden brief in Nature 8 okt :
Alastair C. Lewis, David C. Carslaw, Frank J. Kelly: Vehicle emissions: Diesel pollution long under-reported, 2015
Postscript 1 Nov 2015
Er zijn behalve Volkswagen nog 3 merken betrokken bij het schandaal:- Audi admits 2.1 million of its cars used the 'cheat-mode' software
- 700,000 Seats included,
- 1.2m Skodas,
- 1.8m VW vans.
- VW says 5 million of its cars worldwide use the EA189 diesel engine.
The issue was initially confined to the EA189 2.0-litre turbodiesel engine, but it's since been confirmed that 1.2 and 1.6-litre diesel engines are affected, too. (bron)
Noten
- Greenpeace: The Dark Side of Volkswagen June 2011
- Ruud Koornstra: 'Met een elektrische auto lach je iedereen uit'. Trouw zaterdag 3 Oktober 2015
- ANWB: Alle elektrische auto's op een rij
- Qatar Holding owns 12.3 % of the Volkswagen AG and has 17% of voting rights in the board. The company is a ‘fully owned affiliate of Qatar Petroleum. (Greenpeace rapport)
- Qatar Holding said ‘the state is set to take a seat on its supervisory
board, underlining the more active role Gulf states are playing in the German auto industry.’ ArabianBusiness.com, ‘Qatar becomes major shareholder in Volkswagen - Energy,’ (Greenpeace rapport) - Qatar becomes major shareholder in Volkswagen 19 December 2009
No comments:
Post a Comment
Comments to posts >30 days old are being moderated.
Safari causes problems, please use Firefox or Chrome for adding comments.