08 December 2023

Drie aanbevolen boeken over elektrische auto's

Jeroen Horlings (2023)
Elektrisch Rijden Ja of Nee

Als je in YouTube zoekt op 'electric car' dan vind je 9 van de 10 keer een video die uitsluitend de nadelen van elektrisch auto's laat zien. Evenwicht en nuance is moeilijk te vinden. Elektrisch Rijden Ja of Nee is een handboek voor de twijfelaars en sceptici. Het begint met de bespreking van  27 feiten en fabels, aangevuld met korte informatieve hoofdstukken over elektrisch rijden in de praktijk, kosten, laden, actieradius, vakantie, klimaat, milieu. 

Het telt 112 pagina's en heeft zwart-wit illustraties net als het volgende boek van Jeroen Horlings. Dit boek behandelt systematisch alle vooroordelen, misverstanden, en mythes over elektrische auto's die er op het internet circuleren en voorziet de lezer van basiskennis. Een boek om cadeau te doen.

Jeroen Horlings
Alles over elektrische auto’s
2023 5e druk


Alles over elektrische auto’s telt 224 pagina's (meer dan het dubbele dan het vorige boek) en is bedoeld voor mensen die al overtuigd zijn van de voordelen van elektrisch rijden, maar details willen over kosten, laden, actieradius, milieuvoordelen, de accu, rijden op waterstof, geschiedenis, toekomst, etc. Het laatste hoofdstuk geeft dezelfde feiten en fabels die we ook aantreffen in Elektrisch Rijden Ja of Nee. Koop je Alles over elektrische auto’s, dan is Elektrisch Rijden Ja of Nee eigenlijk overbodig. Dit boek (net als het vorige) gaat niet over specifieke automerken. Wel worden automerken in de tekst genoemd, zoals bijvoorbeeld de top-10 elektrische auto's. Wil je informatie over merken, dan zit je goed met het volgende boek.

Jasper Engel, Joeri van Dam (2023)
EV 2024 Alle elektrische auto's


Het boek van Jasper Engel en Joeri van Dam Alle elektrische auto's is anders van opzet dan de vorige twee. Het geeft na enkele korte inleidende hoofdstukjes een alfabetisch overzicht van 109 elektrische auto's in 2024 op de Nederlandse markt beginnend met de Abarth en eindigend met de Zeekr. Iedere auto heeft 2 tegenover elkaar liggende pagina's met een korte, vlot geschreven bespreking en steeds met meerdere kleurenfoto's. Een vaste indeling van de pagina's werkt heel prettig om snel data met elkaar te vergelijken. De technische gegevens van de auto's komen uit de online ev-database (355 auto's) en laadcurves snelladen komen van Fastned.

Het EV 2024 jaarboek en de online gratis database vullen elkaar perfect aan. Het sterke punt van de ev-database zijn de fantastische zoekmogelijkheden, en de vele technische gegevens, maar het vergelijken van auto's blijft toch wat lastig. Het boek is heerlijk om door te bladeren. Het geeft voor iedere auto een 'Rijtest/Onder de loep' verhaal. Dat ontbreekt in de ev-database. De ev-database geeft de kale data.

Holy Grail

Wat mij betreft is de belangrijkste overweging bij het kopen van een elektrische auto de prijs en welke range (actieradius) je daarvoor krijgt. Het is niet zo moeilijk om een auto met een groot bereik te maken. Je stopt er gewoon een grotere batterij in. Maar daardoor wordt de auto groter, zwaarder en duurder. De Mercedes-Benz EQS heeft een bereik van 730 km (zomer) en kost €109.000. Het is ook niet zo moeilijk om een auto voor 25.000 te maken. De Dacia Spring is een voorbeeld. Klein en goedkoop, maar het bereik is 190 km (zomer).

De Holy Grail is een elektrische auto met een bereik van tenminste 300 km die minder dan 30.000 euro kost. Die zijn er nog niet. De accu moet compacter en lichter worden, een hogere energiedichtheid hebben, en sneller kunnen laden, liefst 8 jaar garantie op de accu, de energie efficiëntie van de auto moet omhoog, en de auto's moeten op veel grotere schaal geproduceerd worden om de productiekosten omlaag te brengen zodat fabrikanten voldoende winst kunnen maken. Dat is nog een grote technologische uitdaging [1]. Er zijn maar een paar fabrikanten die in staat zijn zo'n auto in de komende 2-3 jaar te produceren (Tesla, BYD, Hyundai, Renault 5? Zeekr? KIA?). Tot nu toe is de Tesla model 3 de meest efficiënte auto, deze verbruikt 12,1 kWh per 100 km (zomer). Tot nu toe kunnen alleen Tesla en BYD winst maken op elektrische auto's. Er gaan geruchten dat Tesla in 2025/2026 een model van 25.000 euro op de markt gaat brengen. Tesla kennende, zal dat vast geen stadsautootje zijn. Tenslotte, is er een fundamentele doorbraak in accutechniek nodig om er voor te zorgen dat de accu in de winter even goed presteert als in de zomer. Energieopslag is een snel groeiend wetenschappelijk specialisme geworden met regelmatig publicaties in Nature  [2].


PS. 

Sorry, dit vergeten: behalve al het bovenstaande, moet de auto ook nog een recyclebare auto zijn, moet de fabriek op duurzame energie draaien, moeten de werknemers in de hele keten een redelijk loon verdienen en moet de delfstoffenwinning zo milieuvriendelijk gebeuren. Ik hoop dat ik niets vergeten ben.

update 20 april 2024: KIA toegevoegd.


Noten

  1. Honda says it needs a technological 'Breakthrough' to sell a $30,000 EV (Electric Viking Youtube). 13 Jan 2024
  2. The new car batteries that could power the electric vehicle revolution, Nature, 7 Feb 2024 geeft een overzicht van nieuwe ontwikkelingen. (gratis) 8 feb 2024


Fout: Ik heb 1 fout gevonden in EV 2024 jaarboek: de Nissan Leaf 39kWh zou een bereik hebben van 380 km (zomer). Was het maar waar! In de ev-database wordt 200 (winter) - 275 km (zomer) opgegeven. Ook de 59kWh versie heeft foute waardes. 

Actueel nieuws: Nederland Elektrisch website


categorie: auto, boeken, klimaat,milieu

4 comments:

  1. Ha Gert,

    Je gaat er dus een kopen. De Nissan Leaf is fantastisch!
    Succes met de keuze.

    ReplyDelete
  2. Hoi Marleen, leuk je terug te zien. Rij jezelf een Leaf? de 30 of 40kWh? Ik rij zelf al ruim 7 jaar de 30kWh versie en hij voldoet nog steeds aan onze behoeften, dus ik heb nog geen reden om een nieuwe aan te schaffen. Maar ik volg dagelijks de nieuwe ontwikkelingen. Ik hoop met dit blog mensen die twijfelen over de aanschaf van hun eerste elektrische auto te helpen met goede informatie.

    ReplyDelete
  3. Ik had de gelegenheid de Leaf van een familielid te besturen. Het viel me op dat de motor erg sterk is en dat het bijzonder prettig rijden is, maar welke van de twee het geweest is zou ik moeten navragen. Zelf rij ik hybride.

    ReplyDelete
  4. Leuk dat je in een Leaf hebt gereden. Ja, die elektromotor heeft een enorme power, als je het 'gaspedaal' flink intrapt, schiet je weg als een pijl uit de boog! De 24kWh Leaf werd zo'n 8-9 jaar geleden op de markt gebracht, de Leaf 30kWh ongeveer 1 jaar later, (beide hebben een 'karakteristiek' uiterlijk, maar niet iedereen vond dat mooi) en zo'n 3 jaar geleden kwam de 40kWh Leaf (deze heeft een 'moderner' of 'normaler' uiterlijk) op de markt. Vraagje: hier krijg je subsidie, krijg je in Italië ook subsidie voor de aanschaf van een elektrische auto?

    ReplyDelete

Comments to posts >30 days old are being moderated.
Safari causes problems, please use Firefox or Chrome for adding comments.