04 March 2021

Perfecte camouflage van citroenvlinder misleidt ObsIdentify (NIA) software

ObsIdentify is helaas niet zeker:
 Breed pijlkruid - Sagittaria latifolia (12.1%) 25 feb

het resultaat: Breed Pijlkruid (12,1%)!

Ik had de beste foto uit een serie van een Citroenvlinder aangeboden aan ObsIdentify (NIA) beeldherkennings software in waarneming.nl. Ik was verbaasd over het resultaat: geen vlinder, maar Breed Pijlkruid, een plant! 

De de onzekere voorspellingen waren allemaal planten (zie screenshot). De Citroenvlinder lijkt op Breed Pijlkruid?! NB: de foto's zijn scherp; onscherpe heb ik niet gebruikt; de foto's zijn met een goede macrolens gemaakt (SONY 90mm macro); zo dichtbij mogelijk, en zijn bijgesneden zoals steeds wordt aanbevolen; er is niet mee 'geknoeid'.

Het enige wat ik kan bedenken: camouflage! De Citroenvlinder lijkt op een blad! Een blad met nerven. Wat me al eerder opgevallen was, dat Citroenvlinders een voorkeur hebben om uit te rusten op onze gevlekte klimop. Hoe komen ze op het idee? Weten ze dat ze daar het minst opvallen? Maar dan moeten ze weten hoe ze er zelf uit zien! Een vlinder met een correct zelfbeeld? Zelfbewustzijn? Ik heb een theorie. Door predatie van vogels worden individuen geselecteerd die gewoon een erfelijk vastgelegde voorkeur hebben voor bladeren als de gevlekte klimop. Ze hoeven dus helemaal niet 'te weten' hoe ze er zelf uitzien.

Als controle heb ik nog 10 foto's van dezelfde vlinder aangeboden waarbij driemaal Citroenvlinder werd herkend maar met een percentage van slechts 50% (2x) en 33,4% (1x). Breed pijlkruid, Erwt, Klimop, Kaukasische klimop en Oosterse wingerd kwamen voorbij in de antwoorden met allemaal percentages lager dan 25%. Dus: onzeker. OK. Behalve 1 foto: Klimop - Hedera helix met zekerheid 96.2%


ObsIdentify voorspelt Klimop - Hedera helix met zekerheid 96.2%


Ik heb nog geprobeerd de vlinder beter te isoleren door de achtergrond zwart maken, maar dat hielp niet.

Ik moet toegeven: als je niet weet dat hij er zit, en hij stil zit, dan zie je hem niet. Complimenten voor de camouflage van de Citroenvlinder! Hij is de software te slim af!

Na een aantal dagen heeft een (menselijke) moderator de Citroenvlinder goedgekeurd. Dank U wel!

O ja, 25 februari is extreem vroeg in het jaar voor een Citroenvlinder! Maar dat had U zelf natuurlijk ook al door!


Vorig blog over ObsIdentify:


Update: heeft U problemen met invoeren van een comment mail me:



3 comments:

Comments to posts >30 days old are being moderated.
Safari causes problems, please use Firefox or Chrome for adding comments.